یک دروغ دیگر، یک عقب‌نشینی دیگر: «به روسیه پهپاد داده‌ایم اما قبل از جنگ اوکراین»

حسین امیرعبداللهیان با وجود تکذیب‌های مکرر، سرانجام پذیرفت جمهوری اسلامی به روسیه پهپاد داده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در اظهاراتی تازه و پس از تهدیدهای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به دلیل ارسال پهپاد به روسیه  و مشارکت در جنگ علیه اوکراین، با یک عقب‌نشینی آشکار، با وجود تکذیب‌های مکرر قبلی، ارسال پهپاد به روسیه را پذیرفت و گفت: «پهپاد به روسیه داده‌ایم، اما ماه‌ها پیش از جنگ اوکراین.»

امیرعبداللهیان روز شنبه، ۱۴ آبان، در جمع خبرنگاران گفت: «مناسبات ما با روسیه براساس همسایگی و منافع متقابل است. این هیاهویی که برخی کشورها به راه انداخته‌اند که جمهوری اسلامی برای کمک به جنگ اوکراین، موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، بخش موشک آن کاملا غلط اما بخش پهپاد آن درست است.»

این در حالی است که دبیرکل ناتو مدعی شده است که جمهوری اسلامی قصد دارد که موشک‌های بالستیک نیز به روسیه تحویل دهد.

او افزود: «ما تعدادی پهپاد، ماه‌ها پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داریم. من با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردم، چنانچه هرگونه مستندی دارند که در آن ثابت می‌شود که روسیه از پهپاد ایرانی در حمله به اوکراین استفاده کرده، در اختیار ما قرار دهد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از برنامه دیدار با هیئت اوکراینی پرده برداشت و از نقش آلمان در برهم خوردن این نشست خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادعا کرد: «ما قراری را دو هفته قبل در گفت‌وگو با مقام‌های اوکراین در یک کشور اروپایی تدارک دیدیم و هیئت سیاسی و دفاعی ما به آن کشور رفت اما در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور پیدا نکرد. علت این عدم حضور این بود که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان به اوکراین گفته‌ بودند درحالی‌که ما می‌خواهیم به واسطه استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین علیه جمهوری اسلامی تحریم وضع کنیم، شما می‌خواهید با ایران در یک کشور اروپایی، قهوه بنوشید؟»

امیرعبداللهیان تاکید کرد: «بعد از لغو دیدار با اوکراینی‌ها، گفت‌وگویی تلفنی با وزیر خارجه اوکراین داشتن و توافق کردیم که اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار بدهند. اگر طرف اوکراینی بر عهد خود پایبند بماند، طی روزهای آینده ما این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ما خواهد بود. اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است، ما نسبت به این مساله بی‌تفاوت نخواهیم بود.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره جنگ اوکراین صحبت‌های قبلی خود و مقام‌های جمهوری اسلامی را تکرار کرد و گفت: «موضع ما در مورد جنگ اوکراین، توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به خانه‌های خود است و در این مسیر جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی هم در سطح رئیس‌جمهوری و هم در سطح وزیر خارجه کرده و همچنان هم به این تلاش‌ها را تا توقف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد.»

امیرعبداللهیان درحالی ارسال پهپاد به روسیه را تایید کرد که تاکنون همه مقام‌های جمهوری اسلامی آن را کذب خوانده بودند. روز گذشته در بیانیه پایانی نشست گروه هفت، به نقش جمهوری اسلامی پرداخته شد و این کشورها از برنامه خود برای تحریم جمهوری اسلامی به دلیل نقش‌آفرینی در جنگ اوکراین گفته‌اند. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، هم اعلام کرده که رهبران ایران فکر می‌کردند می‌توانند از پیامدهای کمک مخفیانه به روسیه فرار کنند اما نمی‌توانند.