فرمانده هوافضای سپاه: برای پرتاب موشک‌ماهواره‌بر قائم آماده می‌شویم

حاجی‌زاه در حالی بر دقت موشک‌های سپاه تاکید کرد که نیروهای تحت امرش با دست‌کم دو فروند از همین موشک‌ها ۱۳۹۸ هواپیمای اوکراینی را هدف گرفتند و مدعی شدند «خطای انسانی» بود

ایران در آستانه برگزاری مذاکرات هسته‌ای در قطر ماهواره‌بر ذوالجناح را آزمایش کرد-SEPAH NEWS / AFP

کمتر از یک ماه پس از انجام دومین پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز یک‌شنبه از تدارک پرتاب یک موشک ماهواره‌بر دیگر خبر داد. امیرعلی حاجی زاده گفت: در سال‌جاری، موشک ماهواره‌بر جدید قائم را به فضا پرتاب می‌کنیم.

ایران در پنجم تیر ماه سال‌جاری اقدام به پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح کرد، موشکی سه مرحله‌ای با سوخت ترکیبی که ۵۲ تن وزن داشت و طول آن به ۲۵.۵ متر می‌رسید.

حاجی‌زاد همچنین درباره وضعیت ماهواره نور۲ که اسفند سال گذشته با موشک ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب شد نیز مدعی شد که این ماهواره در ارتفاع بیش از ۵۰۰ کیلومتری در مدار قرار گرفته است.

برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، به ویژه پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر که می‌توانند به امکان حمل کلاهک هسته‌ای تجهیز شوند، با مخالفت و بدبینی کشورهای غربی و برخی از کشورهای خاورمیانه همراه بوده است.

این کشورها بر خلاف ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی که هدف از توسعه برنامه موشکی‌ خود را اهداف دفاعی عنوان می‌کند، تاکید دارند که توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی تهدیدی علیه کشورهای منطقه و جهان است.

ماه گذشته نیزاقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح یک روز پس از آن انجام شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای فراهم کردن مقدمات از سرگیری مذاکرات احیای برجام در قطر، به تهران سفر کرد.

آمریکا در واکنش به اقدام ایران در پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح، آن را اقدامی بی‌ثبات‌کننده دانست و تاکید کرد که تلاش می‌کند با به کارگیری تحریم‌ها و سایر اقدامات از پیشرفت برنامه موشکی ایران جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه مشترک روز نهم تیر ماه خود پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح را اقدامی تحریک‌آمیز خوانده و به شدت اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران را محکوم کردند.

در بیانیه آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنین تاکید شد که پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

این سه کشور همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه و همه فعالیت‌هایش برای توسعه موشک‌های بالستیک را متوقف کند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز اقدام جمهوری اسلامی در پرتال موشک ماهواره‌بر را تهدیدی برای برای امنیت جهانی توصیف کرد و گفت معنای پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح این است که ایران توانایی دستیابی به موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی را دارد که بردشان تا مناطق مرکزی اروپا برسد.

دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز ایران پس از سه پرتاب ناموفق موشک ماهواره‌بر سیمرغ، اقدام به چهارمین پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ کرد اما پس از آن احمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع، گفت که این پرتاب ناموفق بوده و این موشک به سرعت مورد نیاز برای تزریق محموله به مدار دست نیافته است.

پس از آن در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۱ رسانه‌های ایران از مرگ وهاب فرامرزیان، محمد عبدوس و علی کمانی، سه افسر هوافضای سپاه پاسداران در جریان انجام «ماموریت» خبر دادند.

چند روز بعد از انتشار این خبرها، اینتل‌لب در گزارشی اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد جمهوری اسلامی خود را برای پرتاب یک موشک ماهواره‌بر از پایگاه فضایی سمنان آماده می‌کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون توضیحی درباره نحوه و چگونگی مرگ این اعضای نیروی هوافضای سپاه پاسداران و ارتباط آنها با برنامه پرتاب موشک ماهواره‌بر از پایگاه سمنان ارائه نکردند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در بخشی از مصاحبه تلویزیونی خود گفت که «قدرت پهپادی یک قدرت جدید و تازه متولد شده است و شاخه‌های مختلفی دارد» و حاصل «رهنمود‌های رهبر جمهوری اسلامی» است. او گفت که اگر امروز دشمنان از این قدرت نگران شده‌اند و دعوت به مذاکره می‌کنند و در کنگره دنبال مصوبه‌ای برای محدود کردن ایران هستند همه این‌ها نتیجه اجرای این تدابیر بوده است.

حاجی‌زاده به عادی‌سازی روابط تعدادی از کشورهای منطقه با اسرائیل نیز اشاره کرد و گفت: «این‌ها اگر پرهیز نکنند اسرائیل هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند بلکه این غده سرطانی گریبان آن‌ها را خواهد گرفت و دیر یا زود این‌ها به مشکلات اساسی مبتلا می‌شوند، ولی ما هم در سکوت مطلق در حال رصد این جریان هستیم.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در بخش دیگری از مصاحبه یکشنبه شب خود با صدا و سیما گفت: «دشمنان می‌گویند حوزه هوا فضا و قدرت پهپادی و موشکی مساله‌ای مهمتر از هسته‌ای است والبته این را هم بدانند در حوزه پدافندی نیز روال کار همین است و این قدرت امروز در همه حوزه‌ها ایجاد شده است.»

حاجی‌زاده تاکید کرد که «موشک‌های زمین به هوای پدافندی با پایه پهپادی اختراع ایرانی است و از این قبیل موارد زیاد داریم و باید بگویم چه در دقت موشک‌ها، چه در حوزه پدافندی و چه راداری و پهپادی ما موفقیت را مرهون اجرای دقیق تدابیر مقام رهبری هستیم.»

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران در حالی بر «دقت» موشک‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران «در حوزه پدافندی و راداری» تاکید کرد که صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۹۸ نیروهای تحت امرش با شلیک دست‌کم دو موشک به پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما را کشتند.

بیشتر از جهان