زنان معترض افغان خواهان رهایی ظریفه یعقوبی و همراهانش از زندان‌ شدند

ظریفه یعقوبی با چهار تن دیگر روز پنجشنبه ۱۲ آبان به اتهام مخالفت با نظام طالبان بازداشت شدند

دفتر یوناما در کابل اعلام کرد با طالبان درمورد آزادی ظریفه یعقوبی و چهار تن همراهانش صحبت کرده است- تصویر از ایندیپندت فارسی

شماری از زنان معترض در افغانستان خواهان رهایی ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زنان و همراهان او، از زندان طالبان‌ شده‌اند.

آن‌ها می‌گویند که طالبان با بازداشت زنان معترض می‌خواهند عدالت‌خواهی را در افغانستان سرکوب کنند. این زنان با اشاره به شعارهایی مانند «عدالت، عدالت، خسته‌ایم از جهالت»، به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان نمی‌توانند با بازداشت زنان صدای عدالتخواهی را خاموش کنند.

ظریفه یعقوبی همراه با چهار تن از مردان، روز پنجشنبه ۱۲ آبان، هنگامی که در نشست خبری «جنبش زنان افغانستان برای برابری» حضور داشتند، بازداشت شدند.

منابعی آگاه در کابل خبر دادند که طالبان از اعضای خانواده ظریفه یعقوبی برای آزادی او و همراهانش اوراق ضمانت خواسته‌اند، اما روز جمعه گفته‌اند که به‌دلیل تعطیلی، آزادی آنان به تاخیر افتاده است.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، نیز با ابراز نگرانی از بازداشت ظریفه یعقوبی و همراهانش اعلام کرد که با طالبان در مورد آزادی آنان صحبت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوناما در توییتی اعلام کرد که همه افغان‌ها باید حق آزادی بیان و برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز را  داشته باشند.

منابع آگاه در کابل گفتند طالبان در ابتدا می‌خواستند مانع برگزاری نشست خبری این زنان در دشت برچی کابل شوند، اما پس از برگزاری نشست، با نیروهای مسلح به آن حمله کردند و ظریفه یعقوبی، رضا سازش، محمد سیرت و همچنین حسین و محمد علیم حکیمی را با خود بردند و تلفن‌های همراه بسیاری از شرکت‌کنندگان را نیز گرفتند.

طالبان در بیش از ۱۴ ماه گذشته بارها به تجمع‌های اعتراضی زنان در خیابان‌ها حمله و زنان معترض را زندانی و شکنجه کرده‌اند.

پس از بازداشت حدود ۴۰ زن و مرد معترض در کابل که طالبان اعتراف‌های اجباری آنان را نیز پخش کردند، زنان کمتری برای عدالت‌خواهی و اعتراض به خیابان‌ها آمدند.

زنان معترض اخیرا با شیوه‌های مختلف اعتراضشان را به نقض حقوق بشر و به‌ویژه نقض حقوق زنان در افغانستان نشان می‌دهند و معمولا در فضای سربسته و مکان‌های نامعلوم تجمع برگزار می‌کنند.

بیشتر اعتراض‌های زنان د‌ر افغانستان علیه منع آموزش دختران، قتل‌عام هزاره‌ها، منع کار زنان، قتل و بازداشت غیرنظامیان، به‌ویژه در پنجشیر و اندراب، و تمامی محدودیت‌هایی است که طالبان بر مردم، به‌ویژه زنان، اعمال کرده‌اند.

 

بیشتر از جهان