هجوم شبانه طالبان به خانه‌های زنان معترض در کابل

تا کنون دست‌کم ربوده شدن دو تن از زنان معترض کابل تایید شده است

چهارشنبه شب ۲۹ دی (۱۹ ژانویه)، حوالی ساعت ۹ به وقت محلی، افراد مسلح طالبان به خانه‌های شماری از زنان معترض در کابل هجوم بردند. 

منابع خبری محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که دست‌کم دو تن از زنان معترض از خانه‌های خود ربوده شده‌اند و جست‌وجو برای ربودن شمار دیگری از زنان نیز در نقاط مختلف کابل جریان دارد.

یک منبع آگاه در کابل گفت که تا این لحظه تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان معترض کابل، از خانه‌های خود ربوده و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند. تمنا زریاب پروانی، از شرکت‌کنندگان در تجمعات اعتراضی زنان در کابل، حوالی ساعت هشت شب به وقت افغانستان، با ارسال یک کلیپ ویدیویی به رسانه‌ها از هجوم افراد مسلح به خانه‌اش‌ خبر داد. در ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی دیده می‌شود که تمنا برای کمک فریاد می‌زند و به مردانی که تلاش دارند وارد خانه او شوند، اصرار می‌کند که از این کار خودداری کنند. لحظاتی بعد او در یک نوار صوتی خبر داد که افراد مسلح قفل در ورودی خانه‌او را را شکسته‌اند و وارد خانه شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از زنان معترض در کابل که نام او به دلایل امنیتی محفوظ مانده است، گفت که روز سه‌شنبه دو پیام تهدیدآمیز از آدرس نامعلومی دریافت کرده است که به او هشدار می‌دهد که آدرس خانه و محل زندگی‌اش شناخته شده است و به‌زودی علیه او اقدام خواهد شد. او در همان لحظاتی که خبر هجوم طالبان به خانه‌های زنان معترض پخش می‌شد، گفت که تحت تعقیب است و مجبور شده است خانه‌ خود را شب‌هنگام ترک کند و به مکان دیگری برود. 

هم‌زمان با پخش خبر ربوده شدن زنان معترض در کابل، شماری از افراد طالبان در فضای مجازی از اقدام علیه زنان معترض ستایش کردند و نوشتند که زنان معترض، به حجاب اسلامی توهین کرده‌اند و باید مجازات شوند.

در روزهای اخیر و پس از حرکت‌های اعتراضی زنان در کابل علیه حجاب اجباری، شمار زیادی از اعضای طالبان در فضای مجازی خواهان مجازات سنگین برای زنان معترض شدند. مبین، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در کابل، از جمله افراد این گروه است که بارها خواهان سنگسار و اعدام زنان معترض در کابل شده است.

با آن که سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری بارها از رهبران طالبان خواسته‌اند که به حقوق بشر احترام بگذارند و از سرکوب مردم، به ویژه زنان معترض، خودداری کنند، اما در پنج ماهی که از سلطه این گروه بر افغانستان می‌گذرد، همه روزه گزارش‌هایی از کشتار، خشونت، و زندانی کردن شهروندان غیرنظامی، نظامیان دولت پیشین، و افراد معترض به گوش می‌رسد و منتشر می‌شود.