شناسایی زیرسویه جدید کووید-۱۹ که بیشترین غلبه را بر دستگاه ایمنی بدن دارد

متخصصان معتقدند که «اکس‌بی‌بی» از تمام سویه‌ها و زیرسویه‌های قبلی مسری‌تر است

وزارت بهداشت سنگاپور در بیانیه روز ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) گفت این زیرسویه نخستین بار در ماه اوت [مرداد] در هند مشاهده شد- Handout / SINGAPORE MINISTRY OF MANPOWER / AFP

دانشمندان هشدار می‌دهند که یک زیرسویه جدید کووید، که به سرعت در سنگاپور در حال گسترش است، تا امروز موفق‌ترین سویه در فرار از دستگاه ایمنی بدن انسان بوده است و طیف گسترده‌ای از روش‌های دارودرمانی و واکسن‌های موجود بر آن اثر ندارد.

طبق گزارش‌ها، این زیرسویه، که «اکس‌بی‌بی» (XBB) نام دارد، مسری‌تر از سویه‌ها و زیرسویه‌های قبلی است و در بیش از ۱۷ کشور، از جمله استرالیا، سنگاپور، دانمارک و ژاپن گسترش یافته است.

وزارت بهداشت سنگاپور در بیانیه روز ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) گفت این زیرسویه نخستین بار در ماه اوت [مرداد] در هند مشاهده شد.

نخستین موارد ابتلا به اکس‌بی‌بی در هنگ‌کنگ، در هفته اول اکتبر شناسایی شد.

«دیلی بیست» (Daily Beast) به نقل از امش آدالجا، کارشناس بهداشت عمومی در مرکز ایمنی سلامت جان هاپکینز، نوشت: «احتمالا این ایمنی‌گریزترین [زیرسویه] است و مشکلاتی برای درمان‌های مبتنی بر پادتن مونوکلونال و راهبرد پیشگیرانه ایجاد می‌کند.»

آدالجا گفت: «حتی در سویه‌های ایمنی‌گریز، واکسن همچنان از بدن در برابر مهم‌ترین چیز –ابتلا به بیماری شدید– محافظت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مرکز منابع ویروس کرونای جان هاپکینز، در سنگاپور زیرسویه اکس‌بی‌بی احتمالا عامل افزایش شدید تعداد موارد ابتلا به کووید از چهار هزار و ۷۱۹ مورد در ۱۰ اکتبر [۱۸ مهر] به ۱۱ هزار و ۷۳۲ مورد، یا بیش از دو برابر، در روز بعد از آن بوده است.

موارد گزارش‌شده روزانه در این کشور از ۱۱ اکتبر [۱۹ مهر]، به کمتر از ۹ هزار نفر کاهش نیافته است. کانال خبر آسیا (Channel News Asia) گزارش داد که «اکس‌بی‌بی» اینک زیرسویه غالب در کشور، و عامل ۵۴ درصد از موارد ابتلای محلی از سه تا ۹ اکتبر [۱۱ تا ۱۷ مهر] است.

اونگ یه کونگ، وزیر بهداشت سنگاپور، در نشستی مطبوعاتی گفت که تعداد موارد فعلی ابتلا به کووید احتمالا تا اواسط نوامبر [اواخر آبان] به اوج خود خواهد رسید. آقای اونگ گفت: «احتمالا این موجی کوتاه و شدید خواهد بود»، و افزود که این کشور احتمالا تا اواسط نوامبر، میانگین روزانه شاهد حدود ۱۵ هزار مورد ابتلا خواهد بود.

او افزود: «در روزهای خاص که موارد بیشتری گزارش می‌شوند، تعداد پرونده‌ها ممکن است به ۲۰ تا ۲۵ هزار مورد برسد.

در حالیکه به نظر می‌رسد «اکس‌بی‌بی» در آسیا در حال گسترش است، «بی‌کیو‌وان‌وان» (BQ.1.1) - که آن را خویشاوند نزدیک «اکس‌بی‌بی» می‌دانند - در اروپا و نیز در برخی از ایالت‌های ایالات متحده در حال گسترش است.

مجله «فورچون» (Fortune) به نقل از دکتر اریک توپول، پروفسور پزشکی مولکولی «اسکریپس ریسرچ» (Scripps Research) و بنیانگذار و مدیر موسسه «اسکریپس ترنسیشنال ریسرچ» (Scripps Research Translational Institute)، نوشت: «سویه‌های مختلف در دوره‌هایی در مکان‌های مختلفی از دنیا در حال گسترش بوده‌اند؛ مانند سویه گاما در آمریکای جنوبی و بتا در آفریقای جنوبی.»

او افزود: «اما این فرق دارد، زیرا اکنون سویه‌هایی داریم که به شدت ایمنی‌گریزند و در هر کشوری، تعدادی از آن‌ها می‌توانند همزمان فعال باشند.»

متخصصان همچنین هشدار داده‌اند که «سیلی» از زیرسویه‌های جدید کووید می‌تواند تا پایان نوامبر موج تازه‌ای از ابتلا به عفونت‌ها را در سراسر اروپا و آمریکای شمالی ایجاد کند.

© The Independent