مراسم چهلم کشته‌شدگان خیزش سراسری زیر ذره‌بین رسانه‌های بین‌المللی

سی‌ان‌ان: شمار بیشتری از تحلیلگران اعتراض‌های ایران را قیام ملی برای سرنگونی می‌دانند

در هفتمین هفته متوالی خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، این اعتراضات همچنان در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه، ضمن اشاره به سنت مراسم‌ چهلم در ایران نوشت: برگزاری مراسم‌ چهلم کشته‌شدگان، به گسترش اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران دامن زده است.

به‌نوشته بلومبرگ، با توجه به ادامه سرکوب معترضان و کشته‌شدن شمار بیشتری از معترضان، این احتمال وجود دارد که چرخه برگزاری مراسم‌ چهلم و اعتراض‌های مرتبط با این مراسم‌ طی هفته‌های آینده کماکان در شهرهای مختلف ایران ادامه پیدا کند.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به شمار معترضان کشته شده در ایران نیز اشاره کرد و نوشت: نیروهای انتظامی-امنیتی حکومت ایران، تاکنون دست‌کم ۲۷۷ تن از معترضان، از جمله ۴۰ کودک، را به‌قتل رسانده‌اند.

درخواست صدور حکم اعدام برای دست‌کم ۹ تن از معترضانی که تاکنون پرونده آن‌ها در «دادگاه‌های انقلاب» رسیدگی شده است، از دیگر مواردی است که در گزارش روز پنجشنبه بلومبرگ برجسته شده است.

سی‌ان‌ان: شمار بیشتری از تحلیلگران اعتراض‌های ایران را قیام ملی برای سرنگونی می‌دانند

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم روز پنجشنبه در گزارشی به شمار بالای معترضان بازداشت شده در ایران اشاره کرد و نوشت: به‌گفته جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، تنها در شش هفته گذشته دست‌کم ۱۴هزار تن از معترضان در ایران، از جمله شمار زیادی از زنان و کودکان، بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌ان‌ان در گزارش روز پنجشنبه نوشت: همزمان با ادامه اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، شمار بیشتری از تحلیلگران اعتراض‌های فعلی ایران را یک «قیام ملی» توصیف می‌کنند. قیامی که از زمان قدرت‌گیری نظام جمهوری اسلامی بی‌سابقه است.

سی‌ان‌ان نوشت: «اعتراض‌های فعلی در ایران، برای اصلاح نظام نیست. این قیام برای پایان دادن به جمهوری اسلامی است. موضوعی کاملا متفاوت، با آن چه در گذشته شاهدش بودیم.»

خبرگزاری رویترز هم روز پنجشنبه در گزارشی، ضمن اشاره به ترور امام جمعه یکی از مساجد زاهدان نوشت: بعد از تیراندازی نیروهای انتظامی-امنیتی جمهوری اسلامی و کشته شدن دست‌کم ۶۶ تن در جریان اعتراض‌های روز جمعه هشتم مهرماه زاهدان، تنش‌ها در این شهر تشدید شده است و روحانیون سنی استان، مقام‌های بلند‌پایه جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای را مسئول تنش‌ها و سرکوب‌ها معرفی می‌کنند.