خیزش سراسری ایرانیان؛ معترضان در کرج مقابل نیروهای سرکوب سنگربندی کردند

مراسم سوگواری کشته‌شدگان در کرج و اراک به صحنه تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شد

چهل‌ونهمین روز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی با شعارهای ضدحکومتی مردم سوگوار در شهرهای اراک و کرج آغاز شد.

شمار زیادی از مردم معترض روز پنجشنبه ۱۲ آبان، برای حضور در مراسم چهلم حدیث نجفی و پارسا رضادوست به کرج رفتند. حدیث نجفی، دختر جوانی بود که ۳۰ شهریور در اثر تیراندازی ماموران سرکوب در مهرشهر کرج، کشته شد. پارسا رضادوست هم نوجوانی ۱۷ ساله‌ بود که در اعتراض‌های هشتگرد کرج کشته شد.

نیروهای حکومتی روز پنجشنبه تمامی مسیرهای منتهی به بهشت سکینه، محل دفن حدیث نجفی، را مسدود کردند و با شلیک گلوله و پرتاب گاز اشک‌آور حتی به داخل خودروها، قصد داشتند مانع تجمع شوند؛ اما مردم معترض با سر دادن شعارهایی مانند «هیز تویی، هرزه تویی، آن زن آزاده منم» با پای پیاده خود را به آرامستان بهشت سکینه رساندند.

ویدیوهایی که به‌سرعت در فضای مجازی در حال انتشار است، نشان می‌دهد که معترضان دست‌کم یک خودرو نیروی انتظامی را آتش زده و کانکس پلیس را تصرف کرده‌اند و ماموران را با پرتاب سنگ فراری داده‌اند. تصاویری هم از آتش زدن عکس علی خامنه‌ای منتشر شده است. در ویدیوهای ارسالی، جمعیت زیادی روی پل حصارک کرج ایستاده‌اند و علیه حکومت شعار می‌دهند. شاهدان عینی در رسانه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که ماموران حکومتی قصد داشتند از راه‌های میان‌بر به داخل جمعیت معترضان نفوذ کنند اما مردم با روشن کردن آتش در کوچه‌ها و مسیرهای ورودی و سنگربندی، با آنان مقابله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویری نیز از تجمع اعتراضی گسترده مردم در بلوار بهشتی کرج منتشر شد. همچنین گفته می‌شود که هلیکوپترهای نظامی در محدوده بهشت سکینه کرج به سمت مردم تیراندازی کرده‌اند.

مراسم چهلم کشته‌شدگان خیزش سراسری حالا دیگر به صحنه اعتراض‌های شدید ضدحکومتی تبدیل شده‌ است و تنها یک مراسم سوگواری نیست و با وجود تهدیدهای حکومتی و دستگیری‌های گسترده، همچنان هزاران تن از مردم معترض در آن‌ها شرکت می‌کنند. روز پنجشنبه مراسم چهلم مهسا موگویی، دختر ۱۹ ساله‌ای که به دست ماموران سرکوب کشته شد، نیز در فولادشهر اصفهان برگزار می‌شود.

در بهشت رضوان اراک، مراسم هفتم مهرشاد شهیدی به صحنه جنگ و درگیری میان مردم سوگوار و معترض و نیروهای حکومتی تبدیل شد. معترضان شعارهایی مانند «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند. 

در مریوان، کسبه و بازاریان کسب‌وکار خود را تعطیل کردند و در حمایت از خیزش سراسری مردم اعتصاب کردند. ویدیوهایی نیز از اعتصاب بازاریان دولت‌آباد کرمانشاه منتشر شد.

دانشجویان دانشگاه مریوان نیز با شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» تجمع اعتراضی برگزار کردند.