یورش طالبان به نشست زنان در کابل؛ چهار نفر بازداشت شدند

طالبان ظریفه یعقوبی، بنیانگذار نهاد مدنی «جنبش زنان افغانستان» را به همراه سه تن از مردان شرکت‌کننده در نشست بازداشت کردند

قرار بود شماری از فعالان زن در کابل، نهادی به نام جنبش زنان افغانستان را افتتاح کنند - عکس: ارسالی به ایندیپندنت فارسی

گروهی از زنان، روز پنجشنبه ۱۲ آبان، در یک نشست خبری برای اعلام موجودیت نهادی به‌نام جنبش زنان افغانستان، شرکت کردند. طالبان به محل برگزاری این نشست در کابل حمله کردند و برگزارکننده آن را همراه با سه تن دیگر بازداشت کردند.

یک منبع آگاه از میان افرادی که در این نشست شرکت کرده بود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «‌افراد طالبان در دقایق پایانی برنامه وارد سالن شدند و چهار زن که ظاهرا پلیس طالبان بودند، همه دختران را بازرسی کردند و تلفن‌های همراه را گرفتند.» این منبع آگاه افزود: «زنانی که با طالبان آمده بودند، رفتار خشونت‌آمیزی با دختران داشتند و در پایان هم ظریفه یعقوبی، برگزارکننده اصلی این نشست را با خود بردند.»

به گفته این منبع آگاه، سه تن از مردانی که در این نشست شرکت کرده بودند، نیز بازداشت شدند و هنوز از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست. این منبع آگاه افزود: «طالبان تلفن‌های همراه بقیه شرکت‌کنندگان را گرفتند و گفتند که روز شنبه با یکی از مردان خانواده‌شان به اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان مراجعه کنند و تلفن‌هایشان را پس بگیرند.» او همچنین گفت: «طالبان هشدار دادند که اگر موردی حاکی از ضدیت این زنان با طالبان در تلفن‌های همراهشان پیدا شود، مجازات سنگینی خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زن و یکی از شرکت‌کنندگان اعتراض‌های خیابانی زنان در افغانستان است. او در یک سال گذشته در بیشتر اعتراض‌های خیابانی و دادخواهی‌های زنان علیه دستورهای زن‌ستیزانه طالبان شرکت داشته است. یعقوبی یک روز پیش با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوکش از آغاز به کار یک نهاد مدنی به نام جنبش زنان افغانستان خبر داد و گفت که روز پنجشنبه در یک نشست خبری با حضور رسانه‌ها، این نهاد را افتتاح می‌کند.

در نشست خبری ظریفه یعقوبی و همکارانش، برخی از خبرنگاران نیز شرکت کرده بودند که به گفته این منبع آگاه، افراد طالبان آنان را عقب راندند.

طالبان در یک سال گذشته همه اعتراض‌ها و فعالیت‌های اجتماعی زنان در افغانستان را سرکوب کرده‌اند. آخرین مورد اعتراض زنان در افغانستان به اوایل ماه اکتبر بازمی‌گردد که شماری از دختران دانشجو در کابل، هرات، بلخ و بامیان در اعتراض به کشتار هدفمند هزاره‌ها در افغانستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. این اعتراض‌ها در همه شهرها با خشونت و تهدید طالبان سرکوب شد.

افراد طالبان در کابل برای جلوگیری از گسترش اعتراض‌ها، دختران دانشجو را مسموم کردند و در مزارشریف معترضان را به بازداشت و شکنجه تهدید کردند. طالبان همچنین یک مرد جوان به اسم مرتضی کریمی را که در اعتراض خیابانی مزارشریف شرکت کرده بود، به اتهام سازماندهی اعتراض‌ها با خود بردند و پس از گذشت یک ماه، هنوز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.