امیرعبداللهیان: هیاتی برای مذاکره با آژانس عازم وین می‌شود

بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته میان محمد اسلامی و رافائل گروسی، جمهوری اسلامی در روزهای آینده یک تیم مذاکره‌کننده به وین اعزام می‌کند

امیرعبداللهیان گفت هیات اعزامی حکومت ایران و آژانس در بازتنظیم جدول زمانی گفت‌وگوهای احیای برجام نیز اقدام خواهند کرد -- Fabrice COFFRINI / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:«درباره شروع گفتگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده هیئتی را از جمهوری اسلامی ایران به وین اعزام خواهیم کرد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی که این سخنان را در روز چهارشنبه، ۱۱ آبان ۱۴۰۱، گفت که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی، و همچنین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند. 

امیرعبداللهیان این سخنان را در جریان نشست خبری مشترکش با فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه، بیان کرد و هدف از گفتگوهای احتمالی در وین را حل‌وفصل اختلاف‌های میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی دانست. او همچنین ضمن تاکید بر این نکته که تبادل پیام میان دولت ایالات متحده آمریکا و مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد، گفت هیئت اعزامی حکومت ایران و آژانس «نسبت به بازتنظیم جدول زمان‌بندی» گفتگوهای مربوط به احیای برجام نیز اقدام خواهند کرد. 

روند مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهان از دو ماه قبل متوقف شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند آنها در پی آنند که ضمانت‌هایی را از دولت ایالات متحده بگیرند تا در صورت تغییر دولت در این کشور، آمریکا از توافق خارج نشود. با این‌حال کشورهای غربی اعلام کرده‌اند علت توقف فرایند مذاکرات به خواسته‌های فرابرجامی جمهوری اسلامی، از جمله اصرار آنها به  توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده تهران، برمی‌گردد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در عین‌حال اعلام کرد که پس از نشست خبری‌اش با فیصل المقداد با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز گفتگویی تلفنی خواهد داشت تا آخرین هماهنگی‌های لازم را با او انجام دهد. 

با تمامی این اوصاف، خبرگزاری رویترز از قول یکی از مقام‌های سیاسی آلمان نوشت:«توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ [حکومت] ایران با قدرت‌های جهانی آینده‌ای ندارد و با واقعیت همخوان نیست.»

به‌گزارش رویترز، بیژن جیر سرایی، دبیرکل حزب لیبرال آلمان، در گفتگو با رسانه‌های داخلی این کشور تاکید کرد مذاکره کردن با جمهوری اسلامی، که از سوی مردم ایران طرد شده است، «هیچ مشروعیتی ندارد.»

از سوی دیگر جمهوری اسلامی در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به اقداماتی دست زده است که نقض مفاد مندرج در توافق برجام به‌حساب می‌آید. مثلا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود، که در ۶ سپتامبر سال جاری تهیه شد، هشدار داد جمهوری اسلامی با نصب سانتریفیوژهایی پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو، در پی آن است تا سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد و از برنامه‌ریزی قبلی خود در این زمینه نیز فراتر برود.

خبرگزاری رویترز، که نسخه‌ای از این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز رویت کرده است، روز دهم اکتبر ۲۰۲۲ نوشت سانتریفیوژهای مد نظر آژانس، که از نسل IR-6 هستند، در امر غنی‌سازی اورانیوم، بسیار کارآمدتر از سانتریفیوژهای IR-1 عمل می‌کنند، که بر اساس توافق برجام تنها نسلی از سانتریفیوژها است که جمهوری اسلامی اجازه استفاده از آنها را دارد.

رویترز در گزارش روز دهم اکتبر خود همچنین تاکید کرد جمهوری اسلامی سانتریفیوژهای IR-6 را در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو راه‌اندازی کرده است؛ تاسیساتی که بر اساس اطلاعات موجود طراحی آنها به‌صورتی است تا در برابر بمباران هوایی مقاوم باشند.

از این‌رو رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲، در یکی دیگر از نشست‌های موسسه کارنگی گفت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به مشکلی مهم و قابل توجه بدل شده است. او همچنین در این سخنان تاکید کرد مقام‌های جمهوری اسلامی او را تحت فشار گذاشته‌اند تا آژانس تحقیقات لازم در ارتباط با منشا اورانیوم کشف شده در برخی سایت‌های اتمی متعلق به تهران را متوقف کند.

گروسی در بخشی از سخنان روز جمعه‌ خود چنین گفت: «هرگز اقدامات مربوط به راستی‌آزمایی را تحت تاثیر بهانه‌ها یا دلایل سیاسی انجام نخواهم داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاری را انجام می‌دهد که باید. من این موضوع را در اینجا به‌صورت علنی مطرح می‌کنم و بارها نیز به همتایان ایرانی‌ام، که می‌خواهند نگاهم به جای دیگری معطوف باشد، همین را گفته‌ام.»