گروسی: به فشار سیاسی حکومت ایران تن نمی‌دهم

«هرگز اقدامات مربوط به راستی‌آزمایی را تحت تاثیر بهانه‌ها یا دلایل سیاسی انجام نخواهم داد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاری را انجام می‌دهد که باید»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود، در مورد  نصب سانتریفیوژهایی پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو هشدار داده بود- AMID FARAHI / ISNA / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲، در ارتباط با پرونده فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت حکومت ایران مشکلی مهم و قابل توجه است. گروسی این اظهارات را در شرایطی بیان می‌کند که بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان متبوعش، جمهوری اسلامی قصد دارد، به‌منظور افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، سانتریفیوژهایی پیشرفته را مورد استفاده قرار می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود، که در ۶ سپتامبر سال جاری تهیه شد، هشدار داد جمهوری اسلامی با نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو، در پی آن است تا سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد و از برنامه‌ریزی قبلی خود در این زمینه نیز فراتر برود.

خبرگزاری رویترز، که نسخه‌ای از این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز رویت کرده است، روز دهم اکتبر ۲۰۲۲ در این مورد نوشت سانتریفیوژهای مدنظر آژانس، که از نسل IR-6 هستند، در امر غنی‌سازی اورانیوم، بسیار کارآمدتر از سانتریفیوژهای IR-1، که بر اساس توافق برجام تنها نسلی از سانتریفیوژها به‌حساب می‌آید که جمهوری اسلامی اجازه استفاده از آنها را دارد، عمل می‌کنند.

رویترز در گزارش روز دهم اکتبر خود همچنین تاکید کرد جمهوری اسلامی سانتریفیوژهای IR-6 را در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو راه‌اندازی کرده است؛ تاسیساتی که بر اساس اطلاعات موجود طراحی آنها به‌صورتی است تا در برابر بمباران هوایی مقاوم باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو رافائل گروسی نیز در نشست بین‌المللی سیاست هسته‌ای کارنگی در شهر واشینگتن در پاسخ به‌ سئوالی با این مضمون که ارزیابی‌اش از وقایع خطیر جهان امروز چیست؟ به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت این موضوع همچنان «یک مشکل» محسوب می‌شود.

گروسی در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت هر روز از طریق گزارش‌های تهیه شده به‌وسیله بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این باور استوارتر می‌شود که فعالیت‌های هسته ای جمهوری اسلامی یکی از مهمترین مشکلات امروز جهان است. با این‌حال او در فرازی از سخنان روز جمعه‌اش تاکید کرد در ارتباط با رسیدگی به پرونده فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران، به «فشار سیاسی» تن نخواهد داد.

مذاکرات مربوط به احیای برجام از دو ماه قبل متوقف شده است و طرف‌های غربی می‌گویند یکی از مهمترین دلایل توقف در این روند، به خواسته‌های فرا برجامی جمهوری اسلامی ارتباط دارد. به‌گفته این گروه از کشورها، مقام‌های جمهوری اسلامی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌اند تا در ازای پذیرش توافق هسته‌ای حکومت ایران با قدرت‌های جهانی، تحقیقات این نهاد نیز در مورد ابهامات موجود در فعالیت‌های هسته‌ای تهران متوقف شود؛ خواسته‌ای که حالا گروسی از آن به‌عنوان فشاری سیاسی بر آژانس یاد می‌کند و می‌گوید زیر بار آن نخواهد رفت.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی منظورش را با این عبارت توضیح داد: «هرگز اقدامات مربوط به راستی‌آزمایی را تحت تاثیر بهانه‌ها یا دلایل سیاسی انجام نخواهم داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاری را انجام می‌دهد که باید. من این موضوع را در اینجا به‌صورت علنی مطرح می‌کنم و بارها نیز به همتایان ایرانی‌ام، که می‌خواهند نگاهم به جای دیگری معطوف باشد، همین را گفته‌ام.»