آماده‌باش منطقه مقابل تهدید خارجی جمهوری اسلامی برای گریز از خیزش داخلی

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هشدار داد نیروهای آمریکا، صرف‌نظر از این که در کجا باشند، عراق یا عربستان سعودی، «حق دفاع» و محافظت از خود دارند و در برابر تهدیدها اقدام خواهند کرد

به‌دنبال انتشار گزارش شامگاه سه‌شنبه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر احتمال حملات قریب‌الوقوع حکومت ایران به اهدافی در عربستان سعودی و عراق، رسانه‌های بین‌المللی سعی کردند با تماس با منابع خود اطلاعات بیشتری به‌دست دهند و از اهداف احتمالی حکومت ایران پرده بردارند.

در این میان، وب‌سایت خبری-تحلیلی دهیل بامداد روز چهارشنبه دوم نوامبر (۱۱ آبان‌ماه) ضمن اشاره دوباره به محتوای گزارش وال‌استریت‌ژورنال، به‌نقل از پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نوشت: مقام‌های آمریکایی همچنان نگران وضعیت امنیتی و تهدید‌ها در منطقه‌اند، اما او نمی‌تواند درباره سطح مشخصی از آمادگی فعلی نیروهای آمریکایی صحبت کند.

پیشتر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود نوشته بود به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از احتمال حملات حکومت ایران، نیروهای نظامی عربستان سعودی و نظامی‌های آمریکا در منطقه به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، مقام‌های عربستان سعودی، مجموعه‌ای از داده‌های نظامی در اختیار مقام‌های آمریکایی قرار داده‌اند که نشان می‌دهد حکومت ایران ممکن است  حمله‌هایی در عراق و عربستان سعودی انجام دهد. به‌گفته مقام‌های سعودی، این حملات قریب‌الوقوع است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در بخش دیگری از صحبت‌های بامداد چهارشنبه به صراحت هشدار داد نیروهای آمریکا، صرف‌نظر از این که در کجا باشند، عراق یا عربستان سعودی، «حق دفاع» و محافظت از خود دارند و در برابر تهدیدها اقدام خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته سخنگوی پنتاگون، مقام‌های آمریکایی به طور منظم با مقام‌های سعودی در تماس‌اند و اطلاعات لازم تبادل می‌شود. او از عربستان سعودی به‌عنوان متحد ایالات متحده نام برد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا طی روزهای گذشته، مقام‌های عربستان سعودی اطلاعات مشخصی ارائه داده‌اند که مایه نگرانی آمریکا شده است؟ گفت: نمی‌توانم اظهارنظر کنم. سخنگوی پنتاگون تنها گفت، مقام‌های آمریکایی و سعودی به‌طور منظم و دائم با هم در تماس‌اند.

دهیل در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود به‌نقل از یک مقام عربستان سعودی، بدون ذکر نام، نوشت: حکومت ایران قصد دارد مراکزی را در اربیل، شمال عراق و عربستان سعودی هدف قرار دهد.

به‌گفته این مقام سعودی، هدف محوری جمهوری اسلامی از اقدام‌ نظامی علیه همسایگانش منحرف کردن جریان اعتراض‌های گسترده ضدحکومتی فعلی در ایران است.

پس از شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، نیروهای سپاه پاسداران در چند نوبت مناطق مرزی کردستان عراق را هدف حملات هوایی خود قرار داده‌اند. در جریان این حملات، نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه یک پهپاد حکومت ایران را ساقط کردند.