ناوشکن «یواس‌اس سولیوانز» برای تامین امنیت متحدان آمریکا وارد دریای سرخ شد

آمریکا هدف از حضور نظامی در دریای سرخ را تامین امنیت کشتی‌رانی و ثبات خاورمیانه اعلام می‌کند

ایران تلاش زیادی‌ کرد‌ از طریق حوثی‌های یمن حضور خود در دریای سرخ را  گسترش دهد - Jonathan NACKSTRAND / AFP

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از احتمال حمله‌های قریب‌‌الوقوع حکومت ایران به اهدافی در عربستان سعودی، مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کردند ناوشکن موشکی هدایت‌شونده «یواس‌اس سولیوانز» نیروی دریایی این کشور وارد دریای سرخ شده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه اول نوامبر (۱۰ آبان‌ماه) اعلام کرد، ناو موشکی «یواس‌اس سولیوانز» برای «تضمین امنیت و ثبات دریایی در خاورمیانه» وارد بندر ایلات، جنوبی‌ترین منطقه اسرائيل، شده است.

شهر بندری ایلات اسرائیل در تنگه تیران، در شمال دریای سرخ، در مجاورت مرزهای عربستان سعودی، اردن و مصر واقع است و به‌لحاظ استراتژیک، منطقه بسیار مهمی تلقی می‌شود.

شامگاه سه‌شنبه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، به‌نقل از چند مقام آمریکایی و عربستان سعودی نوشت: ریاض داده‌هایی از احتمال حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی ایران به اهدافی در این کشور را با مقام‌های آمریکایی به‌اشتراک گذاشته است. بر اساس گزارش‌ها، به‌دنبال دریافت اطلاعات نظامی، نیروهای عربستان سعودی و نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه به حال آماده‌باش در آمدند.

دو جزیره تیران و صنافیر، در شرق سواحل شرم‌الشیخ مصر، در این منطقه واقع است. برای سال‌ها یک نیروی چند‌ملیتی کنترل این دو جزیره را برعهده داشت است. عربستان سعودی تلاش می‌کند، در چارچوب برخی از توافق‌های امنیتی با دولت اسرائيل، بعد از گذشت چند دهه، مالکیت این دو جزیره در نزدیکی مرزهای اسرائیل را در اختیار بگیرد.

عربستان سعودی در اوایل دهه ۱۹۵۰ کنترل جزایر تیران و صنافیر در تنگه تیران را به مصر واگذار کرد. این منطقه تنها مسیر دسترسی به بندر ایلات اسرائیل به‌شمار می‌رود و به‌لحاظ نظامی و تجاری اهمیت زیادی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی حضور نظامی خود در دریای سرخ، در مجاورت متحدان منطقه‌ای، را در راستای تامین امنیت کشتی‌رانی و ثبات در آب‌های خاورمیانه می‌دانند.

نیروی دریایی آمریکا در مرداد‌ماه امسال هم یک رزمایش مشترک چهار روزه با نیروهای اسرائیلی در دریای سرخ برگزار کرد.

این رزمایش مشترک، به‌دنبال تشکیل یک گروه ضربت بین‌المللی در دریای سرخ، برنامه‌ریزی و انجام شد.

گروه ضربت دریای سرخ، با هدف تامین آزادی‌ و امنیت کشتی‌رانی در این منطقه شکل گرفت است و به‌طور مشخص تلاش می‌کند تا جلو حملات و عملیات‌های نیروهای حوثی یمن، گروه شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران، در دریای سرخ گرفته شود.

از زمان حمله شبه‌نظامیان حوثی به استان حدیده در پایز سال ۲۰۱۴ حکومت ایران و نیروهای سپاه پاسداران تلاش زیادی‌کرده‌اند که از طریق حوثی‌ها حضور خودشان را در دریای سرخ افزایش دهند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است. این ناوگان هدایت و فرماندهی نیروهای آمریکا در بخش‌های بزرگی از خلیج فارس، خلیج عمان، دریای سرخ و نیز مناطقی از اقیانوس هند را بر عهده دارد.

بیشتر از جهان