دستور بازداشت فرمانده سابق و نماینده پیشین مجلس به اتهام عضویت در جبهه مقاومت

طالبان گفتند که این افراد برای جبهه مقاومت نیرو جذب می‌کنند

طالبان، عبدالبصیر، فرمانده سابق پلیس قندهار را به عضویت در جبهه مقاومت متهم کردند- AFP/Javed Tanveer

منابعی در افغانستان می‌گویند که طالبان در استان قندهار به بهانه‌های گوناگون افراد را بازداشت می‌کنند و می‌کشند. یک فرمانده سابق پلیس و یک نماینده سابق مجلس از جمله‌ افرادی‌اند که با برخی اتهام‌ها از سوی طالبان مواجه شده‌اند. این منابع با ارسال نسخه‌هایی از نامه‌های طالبان به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان می‌خواهند این افراد را به جرم مخالفت با رژیم طالبان دستگیر کنند.

در این نامه‌ها که فرستنده آن‌ها وزارت امور داخله طالبان و سازمان جرائم سنگین‌اند، آمده است که عبدالبصیر مشهور به بصیرک، اهل شهرستان گرشک هلمند و فرمانده پیشین پلیس در شهرستان‌های نهر سراج و میوند، و نیز محمد یاسین، استاندار پیشین هلمند و معلم میرولی، نماینده مجلس سابق، برای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود کار می‌کنند.

این نامه اشاره می‌کند که عبدالبصیر از طریق محمد یاسین و معلم میرولی با احمد مسعود رابطه دارد و در شهرستان‌های ناوه و نوزاد در هلمند و سپین بولدک در قندهار مردم را به پیوستن به جبهه مقاومت ملی ترغیب می‌کند و افراد جذب‌شده به جبهه مقاومت در پنجشیر می‌پیوندند.

این نامه را مولوی زین‌الله، رئیس دفتر سراج‌الدین حقانی، امضا کرده است.

دومین نامه رسمی نیز متعلق به سازمان جرائم سنگین است که در آن گفته شده عبدالبصیر، فرمانده پیشین پلیس شهرستان ژیری در قندهار، اکنون در پاکستان است اما در سپین بولدک قندهار در حال جذب نیرو است و برخی نیروها می‌توانند در میان افراد جذب‌شده به جبهه مقاومت نفوذ کنند که برای این کار مقداری پول نیاز دارند.

منابع در افغانستان گفته‌اند که طالبان به افرادشان دستور داده‌اند عبدالبصیر، معلم میرولی و محمد یاسین را پیدا و بازداشت کنند.

حدود یک ماه پیش عبدالصمد اچکزی، مسئول عملیاتی نیروهای پلیس شهرستان‌های ژیری، پنجوایی و میوند قندهار در پاکستان ترور شد. اچکزی کمی پیش از مرگ، در یک ویدیو، حمله انتحاری به آموزشگاه کاج دشت برچی و کشتن کودکان را محکوم کرد. او در این ویدیو تاکید می‌کند که خدمت‌گزار مردم افغانستان است و هیچ‌گاه آرام نخواهد بود و تا جان در بدن دارد، به مردم خدمت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردان مسلح ناشناس پس از انتشار ویدیو،عبدالصمد اچکزی را کشتند.

پیش از این، خانواده ژنرال رازق، فرمانده بانفوذ پیشین پلیس قندهار که سال ۲۰۱۸ در قندهار ترور شد، از قتل‌عام اچکزای‌ها به دست طالبان خبر داده بود. آن‌ها طالبان را به قتل و ربودن ده‌ها نظامی و غیرنظامی در ولایت قندهار متهم کردند و گفته‌اند که طالبان در یک سال گذشته ده‌ها تن از افراد قوم اچکزایی را به قتل رسانده یا ربوده‌اند.

به گفته خانواده ژنرال رازق، طالبان در اوت ۲۰۲۱ و تنها یک هفته پس از ساقط کردن نظام سابق در افغانستان، یک هزار و ۲۰۰ غیرنظامی متعلق به قبیله اچکزایی و نظامیان نزدیک به ژنرال رازق در منطقه سپین بولدک قندهار را کشتند.

گفته می‌شود در یک سال گذشته، بیش از سه هزار نظامی و غیرنظامی در استان قندهار ربوده و ناپدید شده‌اند.

بیشتر از جهان