ند پرایس: ایالات متحده به گفت‌گو با طالبان ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت طالبان با پناه دادن به ایمن الظواهری، توافقنامه دوحه را نقض کردند

مقام‌‎های آمریکایی به طالبان قول دادند از بازیگران مستقل و مخالفان مسلح طالبان حمایت نکنند-MANUEL BALCE CENETA / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه، ۹ آبان (۳۱ اکتبر)، در نشستی خبری در واشنگتن، گفت که ایالات متحده به گفت‌گوی رودررو با طالبان ادامه می‌دهد و به همین منظور، توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، به‌تازگی در دوحه، با هیئتی از طالبان دیدار کرده است.

ند پرایس به زمان دقیق یا جزئیات مذاکرات توماس وست و هیئت طالبان اشاره‌ای نکرد، اما گفت که وست نگرانی‌های ایالات متحده در مورد تروریسم را با طالبان در میان گذاشته است. پیش از این، گزارش‌هایی هم درباره ملاقات ملا عبدالحق وثیق، رئیس اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان با دیوید کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دوحه منتشر شده بود.

الجزیره، به نقل از برخی منابع، گزارش داد که مقام‌‎های آمریکایی حاضر در گفت‌وگوهای دوحه به طالبان قول داده‌اند که دولت آمریکا از بازیگران مستقل و مخالفان مسلح طالبان حمایت نمی‌کند. بر اساس گزارش الجزیره، توماس وست یکی از شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگوها بوده است. طالبان تاکنون در مورد مذاکرات انجام‌شده در دوحه اظهارنظر نکرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی در مورد تبدیل افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌های بین‌المللی، گفت: «ایالات متحده و شرکای آن اجازه نخواهد داد افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌های بین‌المللی که تهدیدی برای ایالات متحده و شرکای آن‌ در سراسر جهان‌اند، تبدیل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس در حالی این ادعا را مطرح کرد که با سلطه طالبان بر افغانستان، صدها تروریست از کشورهای مختلف جهان از جمله آسیای میانه، پاکستان و برخی کشورهای عربی به افغانستان نقل‌مکان کرده‌اند. تحریک طالبان پاکستان بزرگ‌ترین گروه تروریستی مستقر در افغانستان است که حدود پنج هزار نیروی مسلح در اختیار دارد. بر اساس گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد که اوایل ژوئن منتشر شد، اعضای القاعده، تحریک طالبان پاکستان، حرکت اسلامی ازبکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، جماعت انصارالله و چند گروه تروریستی دیگر در افغانستان حضور دارند و از حمایت طالبان برخوردارند.

ند پرایس در پاسخ به پرسشی در مورد کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، گفت که طالبان توافقنامه دوحه را که در فوریه ۲۰۲۰ امضا شد، نقض کرده‌اند. او اضافه کرد: «طالبان بر اساس توافق دوحه بارها به جهان اطمینان دادند که اجازه نمی‌دهند تروریست‌ها از خاک افغانستان برای تهدید امنیت سایر کشورها استفاده کنند.»

ند پرایس تصریح کرد که جو بایدن، بارها به‌صورت واضح اعلام کرده که در صورت لزوم، آمریکا ظرفیت اقدام یک‌جانبه برای رسیدگی به هرگونه تهدید یا نگرانی تروریستی در مورد افغانستان را دارد و آن‌ را حفظ خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرد که طالبان با پناه دادن به ایمن الظواهری در کابل اعتماد جهان را از دست دادند و اکنون باید دوباره این اعتماد را به دست آورند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۳۱ ژوییه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در عملیاتی که از طریق هوا انجام شد، ایمن الظواهری را در خانه‌ای در کابل هدف قرار دادند و کشتند. طالبان تاکنون مرگ الظواهری در کابل را تایید نکرده‌اند و ادعای بایدن و نهادهای امنیتی آمریکا در این زمینه را انکار می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، بارها در صحبت با رسانه‌ها ادعا کرد از محلی که گلوله‌های راکت شلیک‌شده از پهپاد آمریکایی اصابت کردند، هیچ جسدی به دست نیامد.

بیشتر از جهان