ایمن الظواهری که بود؟

ایمن الظواهری که نامش در فهرست ۱۰ رهبر خطرناک جهان قرار داشت، در مدرسه شاگردی درخشان اما ساکت بود، از ورزش‌ خشن متنفر بود و شعر دوست داشت؛ او از دانشگاه قاهره تخصص جراحی گرفت

آمریکا برای کشتن یا دستگیری ایمن الظواهری ۲۵ میلیون دلار جایزه گذاشته بود- FBI / AFP

ایمن الظواهری، دومین رهبر شبکه القاعده و جانشین اسامه بن لادن، پس از ۱۱ سال رهبری شبکه القاعده، در قلب شهر کابل در افغانستان کشته شد.

ایمن الظواهری که ابتدا معاون شبکه القاعده بود، پس از آنکه اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ در ایبت‌آباد پاکستان در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شد، به رهبری این شبکه انتخاب شد. او پزشک و مشاور اسامه بن لادن بود.

منابعی در کابل می‌گویند خانه‌ای که به آن حمله هوایی شد، در منطقه‌ای در وزیر اکبر خان و در نزدیکی خانه سراج‌الدین حقانی، وزیر امور داخله طالبان، قرار داشت. به گفته آنان، این خانه پیش از فرار اشرف غنی و سقوط نظام پیشین افغانستان، متعلق به فضل محمود فضلی، رئیس دفتر اشرف غنی، بود و پس از آن در اختیار دستیار سراج‌الدین حقانی قرار گرفت.

طالبان در سه سال گذشته و طی گفت‌وگوهای صلح با ایالات متحده آمریکا و نیز در این یک سالی که از تسلطشان بر افغانستان می‌گذرد، همواره تاکید می‌کردند که رابطه خود را القاعده قطع کرده‌اند. با این حال کشته شدن این رهبر القاعده در کابل نشان می‌دهد که رابطه طالبان و القاعده نزدیک‌تر هم شده است؛ چنان‌که یک مقام امنیتی حکومت پیشین می‌گوید طالبان برای اعضای شبکه القاعده پاسپورت‌ افغانستانی صادر کرده بودند تا بتوانند آسان‌تر سفر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گفته‌های بایدن، خانواده ایمن الظواهری در کابل‌اند و او برای دیدار با خانواده‌اش به کابل رفته بود.

برخی منابع از کشته شدن دو عضو خانواده سراج‌الدین حقانی در این حمله خبر داده‌اند.

ایمن محمد ربیع مصطفی عبدالکریم الظواهری در ژوئن ۱۹۵۱ در خانواده‌ای مرفه در شهر معادی مصر متولد شد. پدرش استاد جراحی در دانشگاه قاهره و مادرش از یک خانواده سیاسی ثروتمند و شناخته‌شده در مصر بود.

ایمن الظواهری در مدرسه شاگردی درخشان اما بسیار ساکت بود. گفته می‌شود که او از ورزش‌های خشن متنفر بود و شعر دوست داشت. او در رشته جراحی از دانشگاه قاهره تخصص گرفت.

ایمن الظواهری در ۱۴ سالگی عضو اخوان‌المسلمین مصر شد و پس از آن به حرکت جهاد اسلامی مصر پیوست. در مورد زندانی شدن او گزارش‌های متفاوتی وجود دارد. بر اساس یک گزارش، او به اتهام شرکت در قتل انور سادات، رئیس‌جمهوری پیشین مصر، به چهار سال زندان محکوم شد. به روایتی هم او به علت برخی فعالیت‌های ضدامنیتی در مصر زندانی شد و چهار سال را در زندان سپری کرد. با این حال، بعد از رهایی از زندان، هنگامی که جنگ میان مجاهدین و نیروهای شوروی سابق و حکومت آن زمان در افغانستان جریان داشت، به این کشور رفت و به اعرابی که در کنار مجاهدین علیه سربازان ارتش سرخ می‌جنگیدند، پیوست.

ایمن الظواهری و بن لادن در همین مقطع با هم آشنا شدند و شبکه القاعده را بنیان گذاشتند.

ایمن الظواهری نفر دوم شبکه القاعده و همچون اسامه بن لادن، رهبر پیشین این شبکه، از متهمان اصلی هدایت حملات تروریستی در جهان بود. ایمن الظواهری به نقش داشتن در حمله به سفارتخانه‌های ایالات متحده آمریکا در دارالسلام تانزانیا و نایروبی کنیا، حمله به کشتی جنگی اس‌اس‌کول و حملات یازدهم سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون در واشنگتن متهم و تحت تعقیب بین‌المللی بود و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم او را تحریم کرده بود.

ایالات متحده آمریکا برای دستگیری یا کشتن او ۲۵ میلیون دلار جایزه گذاشته بود.

نام ایمن الظواهری در فهرست ۱۰ رهبر خطرناک جهان قرار داشت.

ایمن الظواهری در حالی که پیش از این گمان می‌رفت جایی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان مستقر باشد، در یک حمله نیروی هوایی آمریکا به قلب شهر کابل در افغانستان تحت کنترل طالبان، کشته شد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا کشته شدن ایمن الظواهری در کابل را تایید کرد و گفت که به اعضای خانواده او و غیرنظامیان آسیبی نرسیده است.

بر اساس گزارش‌ها، ظواهری در سال ۱۹۷۴ با عزا احمد ازدواج کرد. او از این پیوند چهار دختر و یک پسر داشت. گفته می‌شود همسر، پسر و یک دختر ایمن الظواهری در یکی از حملات هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۱ کشته شدند.

بیشتر از جهان