ادعای طالبان: از حضور ایمن الظواهری در کابل اطلاعی نداشتیم

طالبان به آمریکا هشدار دادند اگر بار دیگر به حریم هوایی افغانستان تجاور کنند مسئول عواقب آن خواهند بود

سکوت طالبان دو روز پس از تایید کشته شدن ایمن الظواهری به دست آمریکا شکسته شد عکس از AFP

طالبان روز چهارشنبه ۱۲ مرداد، پس از دو روز سکوت و پس از آنکه آمریکا تایید کرد که ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، را با پرتاب موشک به خانه‌ای در کابل کشته است، با انتشار بیانیه‌ای ادعا کردند که از آمدن او به کابل هیچ اطلاعی نداشتند.

به گفته طالبان، نهادهای استخباراتی (اطلاعاتی) این گروه در این مورد تحقیق‌های همه‌جانبه‌ای را انجام خواهند داد.

با آنکه پس از کشته شدن ایمن الظواهری، ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی طالبان را به پناه دادن به رهبری شبکه القاعده در کابل و نقض توافق‌نامه صلح دوحه متهم کردند، آن‌ها در این بیانیه گفتند که از جانب افغانستان، هیچ خطری متوجه ایالات متحده آمریکا و کشورهای دیگر نخواهد بود و طالبان به توافق‌نامه دوحه پایبندند و امیدوارند نقض این توافق‌نامه پایان یابد.

طالبان در این بیانیه ایالات متحده آمریکا را به تجاوز به حریم هوایی افغانستان و نقض قوانین و اصول بین‌المللی متهم کردند و هشدار دادند که تکرار چنین حمله‌ها و تجاوزهایی به حریم هوایی این کشور، عواقبی خواهد داشت که مسئول آن آمریکا خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشته شدن ایمن الظواهری در قلب کابل، عواقب بدی برای طالبان خواهد داشت. برای بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی، کشته شدن ایمن الظواهری، مرد شماره یک القاعده در کابل که پیش از این گمان می‌رفت در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان باشد، چندان دور از انتظار نبود. به گفته تحلیلگران مسائل امنیتی، طالبان نه تنها رابطه‌شان را با القاعده قطع نکرده‌اند، بلکه روابطشان را با این گروه نزدیک‌تر و گسترده‌تر کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا یک روز پس ازآنکه گفته شد خانه‌ای در کابل هدف حمله هوایی قرار گرفت، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در افغانستان، را در یک حمله هوایی کشتند.

رویتروز روز سه‌شنبه به نقل از سه مقام طالبان نوشت که رهبران ارشد این گروه در مورد چگونگی واکنش نشان دادن به کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، دارند بحث و گفت‌وگو می‌کنند و قرار بود روز چهارشنبه نشست مهمی را در این مورد برگزار کنند.

ایمن الظواهری پزشک و مشاور اسامه بن لادن پس از کشته شدن بن‌ لادن در سال ۲۰۱۱، به‌عنوان رهبر القاعده منصوب شد. اکنون گفته می‌شود که احتمال دارد القاعده سیف العدل از رهبران برجسته این گروه را به رهبری القاعده بگمارد.

بیشتر از جهان