پارلمان کانادا خواستار اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شد

«ملاها از عضویت در کمیته عالی حقوق زنان به عنوان صحنه‌ای برای پروپاگاندا و ادعای حمایت از حقوق زنان استفاده می‌کنند»

این تصمیم، پارلمان کانادا را به نخستین نهاد قانونگذاری در جهان تبدیل کرد که خواستار اخراج ایران از کمیسیون مقام زن است-@HashtMars

پارلمان کانادا روز دوشنبه در واکنش به سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی با تصویب طرحی خواستار اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شد.

این تصمیم که با اجماع همه احزاب سیاسی پارلمان کانادا اتخاذ شده است، پارلمان کانادا را به نخستین نهاد قانونگذاری در جهان تبدیل کرده است که خواستار اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل است.

ملیسا لنتسمن، معاون رهبر حزب‌ محافظه‌کار این طرح را در پارلمان کانادا مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانادا اخیرا ۱۰ هزار سپاهی را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داده است و تحریم‌های دیگری را علیه عاملان سرکوب در ایران اعمال کرده است.

نخست وزیر نیوزیلند و برخی دیگر از رهبران زن و زنان سرشناس جهان نیز با امضا نامه‌ای، درخواست اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را مطرح کرده‌اند.

طرح مصوب پارلمان کانادا با استقبال نهادهای حقوق بشری مواجه شده است.

دیده‌بان سازمان ملل نیز پیش‌تر متن پیش‌نویس اخراج ایران از این کمیسیون را منتشر کرده بود و از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خواسته بود آن را ارایه دهد.

هیلل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل در حمایت از طرح مصوب پارلمان کانادا گفت: «ملاها از عضویت در کمیته عالی حقوق زنان به عنوان صحنه‌ای برای پروپاگاندا و ادعای حمایت از حقوق زنان استفاده می‌کنند.»

او گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که به توانمندکردن دیکتاتوری‌های آدم‌کش مانند ایران در زمینه انتشار اطلاعات غلط برای توجیه نقض حقوق زنان و دختران و شهروندان پایان دهیم.»

نویر که از آوریل ۲۰۲۱، زمانی که جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این کمیسیون انتخاب شد، منتقد آن بود، تاکید کرد که ۵۴ کشور عضو کمیسیون مقام زن از جمله دمکراسی‌هایی مانند کشورهای اروپایی، ژاپن و نیوزیلند و آمریکا باید فورا قطعنامه اخراج جمهوری اسلامی از این کمیسیون را ارایه دهند.

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی هفت هفته پیش با کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد. از آن پس نیروهای سرکوبگر حکومت با کشتن دست‌کم ۲۵۰ نفر و بازداشت هزاران نفر و زخمی کردن صدها نفر دیگر سعی در کنترل خیزش گسترده مردم ایران داشتند اما موفق نبودند.