پیش‌نویس قطعنامه دیده‌بان سازمان ملل برای اخراج رژیم ایران از کمیسیون مقام زن

این قطعنامه خواستار لغو عضویت فوری جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل و به کارگیری فوری اقدامات برای حفاظت از زنان و دختران در ایران است

دیده‌بان سازمان ملل می‌گوید، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای ارایه این قطعنامه تماس گرفته است-شبکه‌های اجتماعی

در پنجمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و کشتار و سرکوب معترضان، شامل زنان و دختران، دیده‌بان سازمان ملل که یک سازمان غیردولتی در سوئیس است، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را منتشر کرد که خواستار اخراج رژیم ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل است.

پیش‌تر فاکس‌نیوز گزارش داده بود که زمزمه‌های اخراج ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل به گوش می‌رسد. در منشور این کمیسیون، هدف آن «ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان» عنوان شده است. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران، یکی از بزرگترین ناقضان حقوق زنان در جهان  با کسب ۴۳ رای، از روز چهارشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۰ به مدت چهار سال عضو «کمیسیون مقام زن سازمان ملل» شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیده‌بان سازمان ملل می‌گوید، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای ارایه این قطعنامه تماس گرفته است. نام دمکراسی‌هایی مانند اتریش، بلژیک، کانادا، کرواسی، فنلاند، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، ژاپن، نیوزیلند و بریتانیا نیز در بین ۵۴ عضو این نهاد به‌چشم می‌خورد.

در پیش‌نویس این قطعنامه با عنوان «لغو عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن» درباره خشونت و سرکوب سیستماتیک و نقض حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان در ایران ابراز نگرانی شده است.

این قطعنامه با اشاره به قطعنامه‌های قبلی مجمع عمومی درباره نقض حقوق بشر در ایران، به همکاری نکردن جمهوری اسلامی اشاره می‌کند.

در این قطعنامه به کشته و زخمی شدن زنان و کودکان در جریان سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران اشاره شده و بازداشت و رفتار تعرض‌آمیز با مهسا امینی که به مرگ او منجر شد، محکوم شده است.

اعتراض‌ها پس از کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و به سرعت به خیزش علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد.

این قطعنامه قویا استفاده جمهوری اسلامی از خشونت مرگبار علیه معترضان، بازداشت‌ها و ناپدید‌سازی‌ها از جمله علیه فعالان حقوق بشر، وکلا، هنرمندان و روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کند.

این قطعنامه خواستار آزادی بازداشت شدگان و رعایت حقوق بشر است و می‌خواهد از پاسخگویی جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر، برقراری عدالت اطمینان حاصل شود.

این قطعنامه خواستار لغو عضویت فوری جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل و به کارگیری فوری اقدامات برای حفاظت از زنان و دختران در ایران است.