اوکراین روسیه را به راه‌انداختن «بازی گرسنگی» جهانی متهم کرد

روسیه قرارداد غلات اوکراین را به حالت تعلیق درآورد

روسیه دوباره در جنگی که آغاز کرده است، مواد غذایی را به سلاح تبدیل می‌کند - AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به تعلیق قرارداد غلات از سوی روسیه گفت: «این یک تلاش شفاف از سوی روسیه برای بازگشت به خطر قحطی گسترده در آفریقا و آسیا است.»

رئیس‌جمهوری اوکراین، اقدام روسیه را قابل‌پیش‌بینی خواند. او مسکو را به محاصره کشتی‌های حامل غلات از ماه سپتامبر متهم کرد. به گفته زلنسکی، در حال حاضر ۱۷۶ شناور در دریا پشتیبانی می‌شوند که بیش از دو میلیون تن مواد غذایی حمل می‌کنند.

او در سخنرانی ویدیویی شبانه خود خواستار واکنش سختگیرانه نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و گروه ۲۰ علیه روسیه شد.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، هم روسیه را به راه‌ انداختن «بازی گرسنگی» و به خطر انداختن حمل‌ونقل جهانی مواد غذایی متهم کرد.

روسیه اعلام کرده است اجرای قرارداد غلات را به حالت تعلیق درمی‌آورد. این قرارداد پیش‌تر در ماه ژوییه با میانجی‌گری سازمان ملل منعقد و به صادرات بیش از ۹ میلیون تن غلات از اوکراین در طول جنگ اخیر و کاهش شدید قیمت جهانی مواد غذایی، منجر شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه دلیل تعلیق این قرارداد مهم را حمله روز شنبه هواپیمای بدون‌سرنشین اوکراینی به کشتی‌های ناوگان روسیه در دریای سیاه عنوان کرد. اوکراین این حمله را رد کرد و گفت که روس‌ها از سلاح‌های خود سوءاستفاده کرده‌اند.

بیانیه روسیه یک روز پس از آن صادر شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از روسیه و اوکراین خواست قرارداد صادرات غلات را که در روز ۱۹ نوامبر منقضی می‌شود، تمدید کنند. گوترش همچنین از سایر کشورها عمدتا در غرب، درخواست کرد رفع موانع صادرات غلات و کود روسیه را تسریع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی گوترش به نقل از دبیرکل سازمان ملل گفت که توافق غلات به کاهش رنجی که این بحران جهانی آن را ایجاد کرد و هزینه زندگی میلیاردها نفر را افزایش داد، کمک می‌کند.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش گفت: «این موضوع بسیار حیاتی است که همه طرف‌ها از هرگونه اقدامی که ابتکار غلات دریای سیاه را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند. این قرارداد یک تلاش بشردوستانه حیاتی است که بر دسترسی میلیون‌ها نفر به غذا تاثیر مثبتی دارد.»

در واشنگتن نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، تعلیق این قرارداد را تاسف‌بار خواند و از همه طرف‌ها خواست اجازه دهند این ابتکار حیاتی به کار خود ادامه دهد. بلینکن شنبه شب در بیانیه‌ای گفت: «هر اقدامی از سوی روسیه برای مختل کردن صادرات غلات اساسا به این معنی است که مردم و خانواده‌ها در سراسر جهان باید هزینه بیشتری برای غذا بپردازند یا گرسنه بمانند».

او تاکید کرد: «با تعلیق این توافق، روسیه دوباره در جنگی که آغاز کرده است، مواد غذایی را به سلاح تبدیل می‌کند. این اقدام بر کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​و قیمت جهانی مواد غذایی مستقیما  تاثیر می‌گذارد و بحران‌های انسانی وخیم و ناامنی غذایی را تشدید می‌کند.»

وزارت خارجه روسیه روز شنبه کارشناسان بریتانیایی را به دست داشتن در حمله هواپیماهای بی‌سرنشین به کشتی‌های روسیه در کریمه متهم کرد. وزارت دفاع بریتانیا در این مورد اظهارنظر نکرده است.

روسیه در بیانیه تعلیق قرارداد غلات، تاکید کرد که نمی‌تواند ایمنی کشتی‌های باری غیرنظامی در دریای سیاه را تضمین کند بنابراین اجرای آن را برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق درمی‌آورد. دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل، گفت: «روسیه به دلیل حمله به ناوگان دریای سیاه و به خطر انداختن امنیت کریدور غلات، برای تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه درخواست داد.»

وزیر کشاورزی روسیه نیز گفت که مسکو آماده است تا «به طور کامل غلات اوکراین را جایگزین کند و ذخایر را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه به همه کشورهای متقاضی تحویل دهد». دیمیتری پاتروشف در سخنانی که از شبکه تلویزیونی دولتی روسیا ۲۴ منتشر شد، گفت که مسکو در چهار ماه آینده می‌تواند با کمک ترکیه، «تا ۵۰۰ هزار تن غله رایگان به فقیرترین کشورها عرضه کند».

بیشتر از جهان