جنگ در اوکراین؛ بهره‌گیری نظامی در تهران

حکومت ایران با «مهندسی معکوس» برنامه پهپاد‌های نظامی خود را گسترش داد

پیشینه برنامه ساخت پهپاد در ایران، به پیش از انقلاب ۱۳۵۷ و قدرت‌گیری نظام جمهوری اسلامی بر می‌گردد - IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

واکنش کشورهای غربی و رسانه‌های بین‌المللی به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه کماکان ادامه دارد. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز جمعه، در گزارشی به توان پهپادی حکومت ایران، پیشینه برنامه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در ایران و چگونگی توسعه این برنامه نظامی در جمهوری اسلامی پرداخت است. 

وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود توضیح می‌دهد که چگونه حکومت ایران از جنگ در اوکراین، به مثابه فرصتی برای پیشبرد اهداف نظامی خود استفاده کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در ابتدای گزارش روز جمعه ۲۸ اکتبر (ششم آبان‌ماه) خود به‌نقل از مقام‌های اوکراینی نوشت: نیروهای روسی، دست‌کم ۳۰۰ پهپاد تهاجمی ساخت حکومت ایران را طی هفته‌های گذشته علیه نیروها و مراکز مختلف در اوکراین به‌کار گرفته‌اند.

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، بیش از ۷۰درصد پهپادهای ایرانی که نیروی روسی برای حمله به زیرساخت‌ها شهری و منابع انرژی از آن‌ها استفاده کرده‌اند سرنگون شده است.

هرچند این طور به‌نظر می‌رسد پهپادهای ساخت حکومت ایران، در برابر دفاع هوایی نیروی‌های اوکراینی، تا اندازه زیادی آسیب‌پذیرند، اما وال‌استریت‌ژورنال، به‌نقل از منابع خود، نوشت برنامه پهپادی حکومت ایران در حال حاضر به‌اندازه‌ای گسترش یافته که می‌تواند به عنوان یک «تهدید فزاینده» برای آمریکا و متحدانش در منطقه به‌حساب بیاید.

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، واقعیت این است که حکومت ایران، در حال حاضر، یکی از کارآمدترین ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین دنیا را در اختیار دارد.

جیمز راجرز، دانشیار مطالعات جنگ در دانشگاه جنوب دانمارک، در این باره به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت: «ایران یکی از قدیمی‌ترین و کارآمدترین برنامه ساخت هواپیمای بدون سرنشین در سراسر جهان را دارد.»

IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، پیشینه برنامه ساخت هواپیمای بدون‌سرنشین در ایران، به قبل از انقلاب ۱۳۵۷ و قدرت‌گیری نظام جمهوری اسلامی در سال‌های آخر حکومت پهلوی بر می‌گردد. در زمانی که یک شرکت آمریکایی پیمانکار نظامی، در راه‌اندازی کارخانه‌ای در اصفهان به‌منظور ساخت هلیکوپترهای نظامی مشارکت کرد.

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، حکومت ایران نخستین پهپاد تجسسی خود را در اواسط دهه ۱۹۸۰، در میانه جنگ با عراق ساخت.

وال‌استریت‌ژورنال، در ادامه این بخش از گزارش خود، به‌نقل از منابع داخلی ایران، نوشت: برنامه ساخت پهپادهای نظامی، پس از پایان جنگ با عراق، زیر نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، توسعه پیدا کرد.

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها یا نقاط عطف برنامه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین ایران، به ۱۱ سال پیش، به مقطعی بر می‌گردد که حکومت ایران موفق شد یک پهپاد رادارگریز آمریکایی که ساقط شده بود را با «مهندسی معکوس» بازیابی و تولید کند.

به‌گفته کارشناسان نظامی، حکومت ایران در آن زمان توانست با ارزیابی تجهیزات پهپاد ساقط‌شده آمریکا، به فناوری ساخت آن دست پیدا کند و ظرف سه سال نسخه داخلی خود را بسازد.

در سال ۲۰۱۸، یک شرکت مدل‌سازی هواپیما در آلمان، یک سفارش معمول و عادی برای ساخت موتورهای هواپیمای‌های کوچک از چین دریافت کرد. دو سال بعد، قطعات این موتور آلمانی، در بقایای یک پهپاد انتحاری که حوثی‌های یمن، گروه شیعی مورد حمایت ایران، به‌کار گرفته بودند پیدا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال‌استریت‌ژورنال، در ادامه گزارش روز جمعه خود، به‌نقل از برخی از کارشناسان نظامی، نوشت: حکومت ایران همچنین موفق شده است یک پهپاد تجسسی اسرائیلی را که به دست نیروی حزب‌الله لبنان افتاده بود را با «مهندسی معکوس» بازسازی و یک پهپاد جاسوسی دیگر بسازد.

مقام‌های دولت اوکراین، به استناد داده‌های دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور، اعلام کرده‌اند روسیه تاکنون سفارش ساخت ۲۴۰۰ فروند پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ را به حکومت ایران داده است. نیروهای اوکراینی همچنین، یک فروند پهپاد بزرگ‌تر مهاجر-۶ را ساقط کردند. بر اساس گزارش‌ها، پهپاد مهاجر-۶ توانایی حمل دو بمب دارد.

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، این که حکومت ایران با چه سرعتی قادر به ساخت پهپاد‌های نظامی است، به‌روشنی مشخص نیست. با این حال، برنارد هادسون، افسر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، به وال‌استریت‌ژورنال گفته است حکومت ایران ماهانه می‌تواند حدود ۱۰۰ پهپاد بسازد.

وب‌سایت آکسیوس نیز روز گذشته در گزارشی نوشت: حکومت ایران، علاوه بر پهپادها، در حال برنامه‌ریزی برای تحویل موشک‌های بالستیک «فاتح-۱۱۰» و «ذوالفقار» به روسیه است. موشک‌هایی که می‌‌‌توانند اهداف خود را با دقت بالایی نابود کنند.

وال‌استریت‌ژورنال در بخش آخر گزارش روز جمعه خود، به‌نقل از نورمن رول، از مقام‌های پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و اکنون مشاور سازمان «متحد علیه ایران هسته‌ای» نوشت: ترکیب توان پهپادی و موشکی حکومت ایران به‌گونه‌ای است که می‌تواند در آینده علیه قدرت‌های غربی هم به‌کار رود.

به‌گفته این مقام پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، فرصت «بی‌مانند» و «کم‌خطری» در اختیار حکومت ایران قرار داده است تا تجهیزات نظامی خود را در برابر سامانه‌های مدرن غربی آزمایش کند.

بیشتر از جهان