راهپیمایی ضدحکومتی در زاهدان؛ نیروهای سرکوبگر باز هم به معترضان شلیک کردند

مولوی عبدالحمید در خطبه‌هایش خواهان مجازات مقامات بالاتری شد که در کشتار زاهدان دخیل بودند

حضور مردم در نماز جمعه ششم آبان ماه در زاهدان باز هم با سرکوب نیروهای امنیتی همراه شد. مسئولان جمهوری اسلامی در تلاش بودند با برکنار کردن فرمانده انتظامی زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ این شهر از تداوم اعتراضات جلوگیری کنند، اما نماز جمعه زاهدان این بار با حضور حداکثری مردم برگزار شد و در این نماز جمعه مولوی عبدالحمید بار دیگر تاکید کرد که با وجود برکناری دو رئیس پلیس کماکان خواستار رسیدگی کامل به اتفاقات رخ داده و برخورد و مجازات قاطع تمام افراد دخیل در این حادثه است.

پس از برگزاری نماز جمعه در زاهدان با وجود اینکه رسانه‌های رسمی داخل ایران خبر از پایان آرام نماز جمعه و بازگشت مردم به خانه‌هایشان را منتشر کردند، بر اساس ویدیوهای دریافتی از زاهدان در روز جمعه ششم آبان، مردم معترض با حضور گسترده در خیابان‌ها شعار مرگ بر خامنه‌ای سر داده‌اند.

تصاویر منتشر شده از این مراسم جمعیتی چند ده هزار نفره را نشان می‌دهد. در ویدئویی که از این تجمع منتشر شده است معترضان شعارهای «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر می‌دادند. براساس گزارش‌های منتشر شده از زاهدان، نیروهای امنیتی همچنان امروز هم به سوی معترضان شلیک کرده‌اند.

در ویدئوهایی که از این تجمعات ضد حکومتی روز جمعه منتشر شده است، صدای تیراندازی در خیابان‌های زاهدان شنیده می‌شود و معترضان در حال فرار از نیروهای امنیتی هستند. تصاویری نیز از پرتاب ده‌ها گاز اشک‌آور به سمت معترضان پس از برگزاری نماز جمعه منتشر شد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که نیروهای امنیتی با تیراندازی به سمت معترضان در تقاطع بلوار مزاری و آزادگان، باعث زخمی شدن یک معترض شده‌اند. پس از این اتفاق برخی معترضان نیز با پرتاب سنگ به مقابله با نیروهای نظامی پرداختند. تا به این لحظه اطلاعاتی از تلفات احتمالی این سرکوب‌ها منتشر نشده است.

پیش از آغاز نماز جمعه امروز زاهدان تصاویری از حضور تک تیرانداز در ساختمان‌های اطراف نماز جمعه منتشر شد. همچنین نیروهای سرکوبگر در محل برگزاری نماز جمعه مستقرشده بودند.

عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «دولت به قصور مدیران استان اقرار کرده است. این‌هایی که عزل کردند در سطح بالا نیستند و از مسئولین پایینی هستند. اما خواسته ما از شورای تامین و دولت مرکزی آن است که این خطا و این جنایت به هر مقامی که برسد باید عزل شود و به پای محاکمه کشیده شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالحمید با اشاره به وعده شورای تامین استان برای پیگیری مسئولان کشتار جمعه خونین زاهدان گفت: «برای ما عدالت و انصاف مهم است و دیگران را به انصاف دعوت کنیم. امیدواریم مسئولین امر ادامه بدهند. گفتند ما ادامه می‌دهیم و بررسی می‌کنیم و هرکسی مسئول آن است را عزل می‌کنیم. ما درخواست داریم برای ما مثل روز روشن است که مردم بی‌گناه کشته شدند ولی اگر مسئولین هم به این نتیجه رسیدند باید یک کمیته بی‌طرف از تهران بیاید و زوایای این قضیه را رسیدگی کنند.»

او در پایان بار دیگر با تشکر از ایرانیان در سراسر جهان که از مردم زاهدان حمایت کردند، گفت که آن‌ها فارغ از هر دینی برادران و خواهران مردم زاهدان محسوب می‌شوند.اما

همزمان مردم سراوان نیز در حمایت از مردم زاهدان پس از اقامه نماز و در حمایت و همراهی با جمعه‌های همبستگی به خیابان امدند و در حمایت کشته‌شدگان زاهدان شعار «امسال ساله خونه، سید علی سرنگونه» سردادند.

مسئولان جمهوری اسلامی تا کنون مسئولیت کشتار جمعه خونین زاهدان را بر عهده نگرفته‌اند. شورای تامین با وجود برکناری دو رئیس پلیس در این شهر کماکان اعلام می‌کند که افرادی مسلح به کلانتری حمله کردند و این باعث بروز درگیری‌ها شد. شورای تامین با این وجود مسئولیت کشتار را بر عهده نگرفته است.

شورای تامین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در جریان این حمله با توجه به درگیری مهاجمان و نیروهای مدافع کلانتری، متاسفانه برخی هموطنان مظلوم و نمازگزاران جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند. پس از این حادثه تعدادی افراد مسلح با سواستفاده از فضای ملتهب ایجاد شده ضمن حمله به شهروندان و اماکن مختلف، اقدام به آتش زدن و غارت اموال عمومی و خصوصی کرده و با نیروهای حافظ امنیت درگیر شدند که در این حوادث تعدادی از اغتشاشگران و افراد بی‌گناه کشته و جمعی از نیروهای خدوم امنیتی و نظامی نیز به شهادت رسیدند.»

با وجود عدم قبول مسئولیت از سوی شورای تامین و مقصر شناختن «افراد مسلح و اغتشاشگران» مشخص نیست که به چه علت جمهوری اسلامی دو رئیس پلیس خود را که مقصر نمی‌شناسد از کار برکنار کرده است.