فعال تراجنسیتی؛ زن تاریخ‌ساز در مسابقه دختر شایسته

آن جاکاپونگ جاکراجوتاتیپ، اولین زنی است که از سال ۱۹۵۲ تاکنون مالک مسابقه دختر شایسته شده است

جاکراجوتاتیپ ۴۳ ساله، نخستین زنی است که صاحب میراث ۷۱ ساله بنیاد میس یونیورس شده است - Facebook /Anne Jakrajutatip

یک مدافع تایلندی [حقوق] تراجنسیتی‌ها و ستاره واقع‌نما (رئالیتی) تلویزیون، بنیاد دختر شایسته را خریداری کرده و در مقام نخستین زنی که صاحب این نشان تجاری زیبایی جهانی شده است، تاریخ‌ساز شد.

آن جاکاپونگ جاکراجوتاتیپ، مدیرعامل و بزرگترین سهامدار جی‌کی‌ان گلوبال گروپ، در ۲۶ اکتبر اعلام کرد که این شرکت رسانه‌ای مستقر در تایلند، بنیاد میس یونیورس را به بهای ۲۰ میلیون دلار خریده است. اکنون جاکراجوتاتیپ ۴۳ ساله، نخستین زنی است که صاحب میراث ۷۱ ساله بنیاد میس یونیورس شده است.

او در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «بسیار مفتخریم که بنیاد میس یونیورس را به دست آورده‌ایم و با گروه مدیریتی خلاق آن کار می‌کنیم. گستره جهانی این بنیاد، ارتباطش با شرکا و برندهای جهانی، گنج محتوا، اعطای گواهی‌ و فرصت‌های تجاری‌اش، این بنیاد را به یک افزوده قوی و راهبردی برای مجموعه ما بدل کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ما با ارائه بستری برای افراد علاقه‌مند از پیشینه‌ها، فرهنگ‌ها و سنن مختلف هم در پی تداوم میراث این بنیاد و هم به دنبال تکامل این نشان تجاری برای نسل بعدی هستیم.»

جاکراجوتاتیپ علاوه بر آنکه مدیرعامل شرکت رسانه‌ای خودش است، در کشورش تایلند، ستاره برنامه تلویزیونی واقع‌نما هم است – و در نسخه‌های تایلندی شارک تنک (Shark Tank) و پروژه مد (Project Runway) حضور دارد. او در سال ۲۰۱۸ بنیاد لایف اینسپایرد فور ترنسسکچوال (LIFT)، گروه غیرانتفاعی مدافع حقوق تراجنسیتی‌ها را تاسیس کرد.  

جی‌کی‌ان گلوبال گروپ، بنیاد میس یونیورس را از اندورز آی‌ام‌جی خرید که این نشان تجاری زیبایی جهانی را در سال ۲۰۱۵ خریده بود. پیش‌تر یعنی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ صاحب این مسابقه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا بود. اداره این بنیاد همچنان به عهده ‌امی امریک، مدیرعامل فعلی آن و پائولا شوگار، رئیس آن خواهد بود.

مارک شاپیرو، رئیس اندور بعد از این معامله در بیانیه‌ای گفت: «ما نیز به همین اندازه به پیشرفتی که این بنیاد به‌دست آورده و به بستری فراگیر و قدرتمند بدل شده است که در آن زنان هم اهداف تجاری و هم کار مبتنی بر هدفشان را پیش می‌برند، افتخار می‌کنیم.»

مسابقه دختر شایسته جهان که در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد، یکی از پربیننده‌ترین مسابقات جهان است و در ۱۶۵ کشور پخش می‌شود.

به‌تازگی این بنیاد برای فراگیرتر شدن تغییرهای عمده‌ای اعمال کرده است. این مسابقه در سال ۲۰۱۸ آنجلا پونس، نخستین زن تراجنسیتی خود را دختر شایسته جهان برگزید. این بنیاد از سال ۲۰۲۳ به زنان متاهل و مادران نیز امکان حضور در این رقابت را می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از زندگی