شاهزاده رضا پهلوی: جمهوری اسلامی با آزادی و حقوق بشر عناد دارد

«بیاییم در بزرگداشت کوروش کبیر عهد خود را با آینده‌ای روشن و کشوری ببندیم که بار دیگر صادرکننده اصول آزادی حقوق بشر باشد»

شاهزاده رضا پهلوی به‌مناسبت هفتم آبان که در تقویم تاریخی ایرانیان به‌عنوان «روز کوروش»، بنیانگذار سلسله هخامنشیان، نامگذاری شده است، پیامی ویدئویی منتشر کرد.

شاهزاده رضا پهلوی در ابتدای این پیام گفت کوروش کبیر «۲۵ قرن پیش» نخستین منشور حقوق بشر را نوشت و این امر را برای خود، در مقام فردی ایرانی، یک افتخار بزرگ به‌شمار آورد. با این‌وجود، به‌گفته شاهزاده رضا پهلوی، در حال حاضر گروهی بر ایران حکومت می‌کنند که «بیشترین عناد را با آزادی و حقوق بشر دارند.»

او در ادامه این پیام تصویری، ضمن گرامیداشت چهلمین روز «انقلاب» مردم ایران، چنین گفت: «بیاییم در بزرگداشت کوروش کبیر عهد خود را با آینده‌ای روشن و کشوری ببندیم که بار دیگر صادرکننده اصول آزادی  و حقوق بشر باشد.»

پس از برگزاری تظاهرات بزرگِ مخالفان جمهوری اسلامی در شهر برلین، گروه‌های مختلف ایرانیان خارج از کشور اعلام کردند تا در روز شنبه، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲، و در حمایت از مبارزه سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، در شهرهای مختلف خارج از ایران، «زنجیره‌ای انسانی» تشکیل می‌دهند؛ روزی که با «روز کوروش» در سال جاری مصادف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگزاری مراسم‌هایی به‌مناسبت بزرگداشت کوروش کبیر در هفتم آبانِ هر سال، در یک دهه اخیر طرفداران بسیاری در میان لایه‌های مختلف مردم ایران پیدا کرده و در سال‌های گذشته گروه‌های قابل توجهی از ایرانیان تلاش کرده‌اند در این روز بر سر مزار بنیانگذار سلسله هخامنشیان در ایران حضور پیدا کنند؛ تلاشی که همواره با ممانعت نیروهای امنیتی وابسته به نظام جمهوری اسلامی مواجه شده است.

به‌عنوان مثال جمعیتی از دوستداران کوروش کبیر در روز هفتم آبان سال ۱۳۹۶ بر سر مقبره او حضور پیدا کردند اما نیروهای امنیتی و انتظامی به آنها اجازه ورود به مجموعه پاسارگاد را ندادند. بر اساس تصاویر به‌جا مانده از آن روز، نیروهای امنیتی حصارهایی فلزی در اطراف آرامگاه کوروش کبیر کشیده بودند تا از ورود دوستدارنش جلوگیری کنند.

پیش از این وقایع، و در ۲۰ مهر ۱۳۹۶، «مجمع عالی بسیج شهرستان پاسارگاد» بیانیه‌ای در ارتباط با روز هفتم آبان صادر کرد و این روز را یک «روز جعلی» دانست و مدعی شد که تولد کوروش کبیر در این روز «خروجی اتاق فکر اسکتبار جهانی، ملی‌گرایان و سلطنت‌طلب‌ها» است. نویسندگان این بیانیه در بخشی از متن‌شان چنین نوشتند:«اجازه نمی‌دهیم از مجموعه میراث فرهنگی پاسارگاد سواستفاده شود.»

بنیانگذارهای نظام جمهوری اسلامی، همواره سخنانی صریح علیه سنت‌های فرهنگی ایرانیان به‌زبان آورده‌اند و همچنین پس از تاسیس این نظام عقیدتی – سیاسی تلاش کرده‌اند تا این سنت‌ها را به ‌نفع سنن اسلامی کنار بزنند. به‌عنوان مثال مرتضی مطهری، از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی و رئیس شورای انقلاب در سال ۱۳۵۷، مراسم چهارشنبه سوری را «سند حماقت» ایرانیان می‌دانست، برگزاری این مراسم را «شرک و کفر» می‌خواند و می‌گفت وظیفه اسلام مبارزه با این مناسک است.

بیشتر از جهان