آغاز دومین ماه اعتراض‌ها؛ دعوت داریوش اقبالی برای برگزاری تجمع اعتراضی در «روز کوروش»

گوهر عشقی مقابل دوربین حجابش را برداشت؛ دانش‌آموزان شعار دادند: «بوق نزن، شعارو فریاد بزن»

از خیزش سراسر مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که از ۲۶ شهریور و پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، یک ماه گذشت. حکومت ایران در این یک ماه  تلاش کرد با کشتار، دستگیری و سرکوب گسترده معترضان، شعله اعتراض‌ها را خاموش کند اما شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» هر روز با صدایی بلندتر در نقاط مختلف ایران طنین‌انداز می‌شوند.

گزارش آماری خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، نشان می‌دهد که تا روز سه‌شنبه، ۲۶ مهر، دست‌کم ۴۸۸ تجمع اعتراضی در ۱۱۴ شهر ایران برگزار شده است و در حال حاضر، ۸۱ دانشگاه ایران در اعتراض و اعتصاب به سر می‌برند و تاکنون ۱۹۰ دانشجو بازداشت شده‌اند. بر اساس تخمین‌ها، تعداد بازداشت‌شدگان نزدیک به ۱۰ هزار نفر است. بنا بر این گزارش، تا روز سه‌شنبه، ۲۴۴ نفر در اعتراض‌های ایران کشته شدند که ۳۲ تن از آنان کودک بودند.

با وجود سرکوب شدید و برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران حکومتی با مردم، اعتراض‌های خیابانی روز سه‌شنبه نیز ادامه یافتند. ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ساکنان مناطق اکباتان، گیشا و تهرانپارس در شهر تهران به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار دادند. فریاد شبانه «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» نیز شامگاه سه‌شنبه همچون شب‌های گذشته، در بسیاری از مناطق تهران شنیده شد.

معترضان اصفهانی روز سه‌شنبه به شکل گسترده‌ای روی دیوارهای این شهر علیه جمهوری اسلامی شعار نوشتند. در اهواز، مردم به خیابان آمدند و شعار «از اهواز تا تهران، جانم فدای ایران» سر دادند. گزارش‌هایی نیز از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در دیگر شهرهای استان خوزستان منتشر شد. روز سه‌شنبه، ویدیویی هم از راهپیمایی اعتراضی زنان بوکانی منتشر شد که در خیابان بدون حجاب اجباری، ترانه «برای» شروین حاجی‌پور را گروهی می‌خواندند.

خشم مردم اردبیل از کشته شدن یک دختر دانش‌آموز در دبیرستان شاهد این شهر به تداوم برگزاری تجمع‌های اعتراضی در این شهر منجر شد. شهرهای  سقز، زادگاه مهسا امینی، و پیرانشهر نیز در روز سه‌‎شنبه، صحنه اعتراض‌های مردمی بودند.

تداوم اعتراض‌ دانشجویان و دانش‌آموزان

جنبش دانشجویی ایران که پس از وقایع سال ۱۳۸۸ خاموش و سرکوب شده بود، در دور جدید اعتراض‌های سراسری علیه حکومت، بار دیگر احیا شد و در یک ماه گذشته، هم‌زمان با اعتراض‌های خیابانی، هزاران دانشجو در سراسر ایران هم اعتراض و اعتصاب کردند و کلاس‌های درس را تحریم کردند.

پیوستن ۸۱ دانشگاه به اعتراض‌های سراسری چالشی جدی برای حکومت محسوب می‌شود و تهدیدها، بازداشت‌های گسترده و برخورد‌های خشونت‌آمیز تاکنون در خاموش کردن اعتراض‌های دانشجویی تاثیری نداشته‌اند؛ روز سه‌شنبه، دانشجویان دانشگاه‌های تهران، شیراز، گیلان، مازندران، تبریز، شیراز، بهشتی، علامه طباطبایی و خوارزمی تجمع‌های اعتراضی برپا کردند و علیه حکومت شعارهایی سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، که برای سخنرانی به دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی رفته بود، با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» دانشجویان مواجه شد. تجمع سکوت دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد نیز با دخالت حراست و ماموران به خشونت کشیده شد و ۱۲ دانشجو بازداشت شدند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور هم اعلام کرد تعدادی از دانشجویان دانشگاه مازندران مقابل در ورودی این دانشگاه بازداشت شده‌اند. پیش از آن گزارش‌هایی از ضرب‌وشتم دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده بود.

تجمع‌های اعتراضی دانش‌آموزان نیز روز سه‌شنبه در شهرهایی مانند تهران، شیراز و سنندج ادامه یافت. دانش‌آموزان با درآوردن مقنعه‌های خود، شعارهایی علیه حکومت سر دادند. ویدیوهایی هم از تجمع تعدادی دختر دانش‌آموز در تهران در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد دختران معترض در واکنش به بوق زدن خودروها، شعار می‌دهند: «بوق نزن، بوق نزن، شعار رو فریاد بزن»

اعتصاب فراگیر کارگران در سراسر ایران

اعتصاب‌های کارگری در روز سه‌شنبه با خبر اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه آغاز شد. اسماعیل بخشی، فعال کارگری، در واکنش به اعتصاب کارگران در توییتی نوشت: «امروز کارگران هفت‌تپه آمدند تا شرافت را معنی کنند. اگر مدیریت شرکت به جای هفت میلیون، ۷۰ میلیون (پول خریدن کارگران) به حسابشان واریز می‌کرد، این مردان شریف باز هم اعتصاب می‌کردند.»

گفته می‌شود مدیران شرکت توسعه نیشکر هفت‌تپه با هدف ممانعت از اعتصاب کارگران به حساب آنان هفت میلیون تومان واریز کردند با این حال کارگران تصمیم گرفتند کنار مردم بمانند و اعتصاب کنند.

بر اساس گزارش شورای سازمان‌دهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت، رانندگان تانکرهای حمل سوخت در پالایشگاه آبادان نیز اعتصاب کرده‌اند. علاوه بر آن، تاکنون کارگران پتروشیمی عسلویه، پتروشیمی بندرعباس، پتروشیمی آبادان، فولاد غدیر نیریز فارس، لوله‌سازی ماهشهر، پتروشیمی بوشهر، پتروپالایش کنگان، شرکت نفت و پتروشیمی پارس جنوبی نیز به اعتصاب‌ها پیوسته‌اند.

در روزهای گذشته، شماری از نهادهای بین‌المللی مانند کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های فعال کارگری در کشورهای سوئد و فرانسه با کارگران ایران اعلام همبستگی کرده‌اند.

فراخوان برگزاری تجمع‌های اعتراضی

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، در یک پیام ویدیویی از مردم ایران دعوت کرد در اعتراض به کشتار و خشونت حکومت به خیابان‌ها بیایند و از جوان‌ها دفاع کنند. او در دفاع از خیزش سراسری مردم، در مقابل دوربین روسری خود را از سر برداشت. بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی فراخوان گوهر عشقی را مهم‌ترین دعوت روزهای اخیر دانستند.

داریوش اقبالی، خواننده سرشناس ایرانی و بنیان‌گذار بنیاد آینه، نیز اعلام کرد که به همراه شماری از هنرمندان و فعالان اجتماعی روز شنبه، هفتم آبان (۲۹ اکتبر)، هم‌زمان با «روز کوروش بزرگ»، در حمایت از همبستگی و جنبش آزادی‌خواهانه مردم ایران در پارک عمومی وردوگو در شهر گلندیل تجمع خواهند کرد. او از ایرانیان ساکن آمریکا دعوت کرد در این تجمع شرکت کنند.

در خبری دیگر، مرکز همکاری احزاب کردستان اعلام کرد که از فراخوان حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانوادە قربانیان هواپیمای اوکراینی، برای برگزاری تجمع اعتراضی ایرانیان در برلین حمایت می‌کند.

بر اساس دومین فراخوان حامد اسماعیلیون، قرار است روز شنبه، ۲۲ اکتبر، ایرانیان خارج از کشور در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران در برلین تجمع اعتراضی برپا کنند. مرکز همکاری احزاب کردستان هم از ایرانیان ساکن اروپا دعوت کرد در این تجمع شرکت کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هم در بیانیه‌ای، «قتل و بازداشت دانش‌آموزان» را محکوم کرد و خواهان عزل «وزیر بی‌کفایت آموزش‌ و پرورش» شد. این شورا از معلمان خواست از یکشنبه ۲۴ مهر تا چهارشنبه ۲۷ مهر، کلاس‌های درس را به کرسی آزاداندیشی تبدیل کنند و درباره «ظلم‌های اعمال شده به‌ویژه علیه دانش‌آموزان مظلوم، در مدارس روشنگری کنند».