شاهزاده رضا پهلوی: کوروش بزرگ الهام‌بخش عبور از «تباهی کنونی» در ایران است

«بی‌دلیل نیست که در سال‌های اخیر، جوانان باهوش و دلاور ایرانی، ۷ آبان را به یکی از روزهای ایستادگی دربرابر رژیم فاسد و جنایتکار جمهوری اسلامی بدل کرده‌اند»

در آستانه روز «کوروش بزرگ»، شاهزاده رضا پهلوی، با انتشار پیامی، این شخصیت تاریخی ایران را «الهام‌بخش عبور از تباهی کنونی» دانست و از ایرانیان خواست تا با نکوداشت نام و یاد کوروش بزرگ، «تصویر یک ملت متحد، آزادی‌خواه و مداراگر» را به جهانیان نشان دهند. 

هفتم آبان‌ماه، در تقویم غیررسمی مناسبت‌های ملی ایران، به‌عنوان روز «کوروش بزرگ» یا «کوروش کبیر» نام‌گذاری شده و روزی است برای گرامیداشت بنیان‌گذار و نخستین پادشاه سلسله هخامنشی در ایران. براساس برخی اسناد تاریخی، کوروش هخامنشی در هفتم آبان‌ماه سال ۵۳۹ پیش از میلاد، با فتح بابل، یهودیان به‌اسارت درآمده در آن سرزمین را آزاد کرده است.

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی صوتی که روز پنج‌شنبه، ششم آبان‌ماه، به‌مناسبت این روز در حساب توییتر خود منتشر کرده است، کوروش را پیام‌آور «عزت، عظمت، همزیستی مسالمت‌آمیز و مداراگری» و پادشاهی می‌خواند که «بیش از ۲۵۰۰سال پیش، آزادی باور و مذهب را به ‌رسمیت می‌شناخت و کرامت انسانی را پاس می‌داشت». 

 به گفته او، گرامیداشت یاد و نام کوروش نه‌تنها «یادآور ویژگی‌های نیک مدنی و اخلاقی ایرانیان» است، بلکه «کمک می‌کند که بدانیم ما به‌عنوان ملت ایران، چگونه ایرانی را می‌خواهیم».  

شاهزاده رضا پهلوی در پیام خود، ایران مطلوب ایرانیان را «ایرانی سربلند، یکپارچه و متحد، متشکل از اقوام و مذاهب و باورهای گوناگون و آراسته به ویژگی‌های ستوده‌ دوران مدرن همچون دموکراسی و سکولاریسم» معرفی می‌کند.

او در ادامه پیام خود می‌گوید: «امروز کوروش بزرگ به‌منزله شهریاری که سربلندی را برای ایران به ارمغان آورده بود، الهام‌بخش عبور از تباهی کنونی نیز هست. ما برای رهایی از این رژیم انیرانی و ضد ایرانی که از روز نخست به‌دنبال جایگزینی امت اسلام به‌جای دولت‌-ملت ایران بوده و دستاوردی جز فلاکت و ذلت برای ایران و ایرانی نداشته، بیش از هر زمان دیگر به یادآوری آنچه کوروش بود و انجام داد، نیاز داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرسال گروه‌هایی از ایرانیان روز هفتم آبان‌ماه، به‌مناسبت روز «کوروش بزرگ»، در پاسارگاد، آرامگاه کوروش در استان فارس ایران گرد هم می‌آیند. در گردهمایی‌های سال‌های اخیر، اغلب همزمان با گرامیداشت یاد کوروش، حاضران شعارهایی نیز علیه جمهوری اسلامی داده و تجمع یادبود را به فرصتی برای اعتراض به حکومت تبدیل کرده‌اند؛ به همین علت نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی، هر سال در این روز سعی می‌کنند تا از حضور مردم و شکل‌گیری تجمع در پاسارگارد جلوگیری کنند.  

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به این موضوع و همچنین سرکوب خونین اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه سال ۹۸، می‌افزاید: «بی‌دلیل نیست که در سال‌های اخیر، جوانان باهوش و دلاور ایرانی، ۷ آبان را به یکی از روزهای ایستادگی دربرابر رژیم فاسد و جنایتکار جمهوری اسلامی بدل کرده‌اند. فساد و جنایتی که دو سال قبل در آبان ۹۸ بیش از گذشته آشکار شد و هزاران ایرانی را به خاک و خون کشید.»

او تاکید می‌کند که «جهان نبایستی ایران را بر اساس زشتی‌های‌ فرقه تبهکار جمهوری اسلامی بشناسد» و از ایرانیان می‌خواهد تا با نکوداشت نام و یاد کوروش بزرگ، به هر شکلی و در هر جایی که هستند، تلاش کنند «تصویر یک ملت متحد، آزادی‌خواه و مداراگر» را به جهانیان نشان دهند و «نماینده ایران بزرگ و تاریخی» باشند.

شاهزاده رضا پهلوی در پایان پیام خود می‌گوید: «ایران از آن ملت ایران است نه تبهکارانی که هیچ نسبتی با تاریخ و فرهنگ ایران ندارند و از نام کوروش و آرامگاهش نیز وحشت دارند.»