درگیری شدید در مهاباد؛ مردم فرمانداری شهر را تصرف کردند

مراسم خاکسپاری یکی از معترضان که روز چهارشنبه در چهلم مسها امینی کشته شد، در مهاباد به صحنه اعتراض گسترده ضدحکومتی تبدیل شد

یک روز پس از چهلم مهسا (ژینا) امینی که با حضور گسترده مردم در شهرهای ایران برگزار شد، هزاران نفر از مردم مهاباد به خونخواهی جوانی به نام اسماعیل مولوی، ۳۵ ساله، به خیابان‌ آمدند و ساختمان‌های اداری این شهر از جمله فرمانداری را تصرف کردند.

اسماعیل مولودی، معروف به سمکو،  روز چهارشنبه، ۴ آبان، در جریان اعتراض‌های مردمی مهاباد، در اثر اصابت گلوله‌ جنگی نیروهای سرکوبگر کشته شد.

مردم مهاباد روز پنجشنبه، ۵ آبان، مراسم خاکسپاری اسماعیل مولودی را به صحنه اعتراض گسترده ضدحکومتی تبدیل کردند و پس از تشییع او تا آرامستان شهر، با شعارهایی مانند «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «ژن، ژیان، ئازادی» راهی خیابان‌ها شدند و مقابل ساختمان‌های اداری مهاباد تجمع کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد معترضان فرمانداری شهر را به آتش کشیده‌اند. تصاویری هم از تصرف اداره دارایی مهاباد، فروشگاه کوروش، محاصره یک کلانتری و ساختمان‌های شهرداری و کمیته امداد منتشر شده است. ویدیوهایی از آتش‌سوزی یک شعبه بانک سپه در شهر مهاباد هم در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مردم مهاباد، نیروهای سرکوبگر بانک و برخی ساختمان‌های عمومی را به آتش کشیده‌اند

در حال حاضر اینترنت در مهاباد به طور کامل قطع است و منابع خبری کرد اعلام کرده‌اند که نیروهای سرکوبگر با تیراندازی مستقیم و گاز اشک‌آور به مردم حمله برده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در توییتی اعلام کرد نیروهای حکومتی در محله گمرک مهاباد که منزل اسماعیل مولودی آنجا واقع است، مردم را به رگبار بسته‌اند. در ویدیوهای منتشر شده نیز پیاپی صدای تیراندازی شنیده می‌شود. با این حال مردم مهاباد برخی خیابان‌های شهر را کاملا تصرف کرده و بسته‌اند.

هه‌نگاو همچنین خبر داده که علاوه بر اسماعیل مولودی، در جریان اعتراضات چهارشنبه شب در سنندج، یک جوان ۲۱ ساله دیگر به نام محمد شریعتی با شلیک مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی کشته شد. روز چهارشنبه و چهارشنبه شب،  ۱۳ شهر استان کردستان صحنه اعتراضات گسترده بودند.