بازداشت‌های نوروزی در سنندج؛ ۱۹ نفر هنوز آزاد نشده‌اند

مراسم جشن نوروز در مناطق کردنشین ایران با دخالت نیرو‌های پلیس به خشونت کشیده شد

تنها ۱۱ نفر از ۳۰ بازداشتی مراسم نوروز سنندج آزاد شده‌اند-تسنیم

فعالان مدنی می‌‌گویند ۱۹ نفر از کسانی که در جریان برگزاری مراسم نوروز سال ۱۴۰۱ در شهر سنندج بازداشت شدند، همچنان در زندان بسر می‌برند.

محسن رضوی، عضو شورای رهبری «جبهه متحد کرد» در گفتگو با سایت «رویداد ۲۴» گفت: تنها ۱۱ نفر از ۳۰ بازداشتی مراسم نوروز سنندج آزاد شده‌اند.

رضوی گفت مخالفت با برگزاری مراسم نوروز از اوایل اسفند ماه سال ۱۴۰۰ شروع شد، به طوری که «بیشتر فعالان فرهنگی را احضار و از آن‌ها تعهد گرفتند در نوروز فعالیتی نداشته باشند.»

او همچنین از بازداشت تعدادی از فعالان فرهنگی شهر‌های اشنویه، پیرانشهر و سلماس و خوی خبر داد که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

رضوی با انتقاد از ادامه مخالفت‌‌ها و اعمال محدودیت‌ها در برگزاری مراسم جشن نوروز در استان کردستان گفت که «متاسفانه اینها میلیون‌ها تومان خرج می‎کند که نگذارد ما شاد باشیم.»

به گفته او در ایلام نیز برای برگزاری این جشن «شرایطی تعیین کرده بودند که می‌توانست مراسم نوروز را از محتوا به کلی خالی کند، مانند جدا کردن زن و مرد»، در حالی که نمی‌شود «۲۰ تا ۳۰ هزار زن و مرد را در چنین مراسمی از یکدیگر جدا کرد.»

عثمان مزین، وکیل دادگستری هم در این ارتباط گفته که حمایت از حقوق اقلیت‌ها و حفظ آداب، مناسک، مراسم و آیین‌ آنها وظیفه دولت است که «متاسفانه به این تکلیف قانونی عمل نمی‌شود.»

آن‌طور که مزین گفته در حال حاضر برگزاری مراسم جشن نوروز در مناطقی مانند «ربط» و «سیسر» یا «نستان» از توابع سردشت و برخی دیگر از شهر‌های مناطق کردنشین ممنوع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وکیل دادگستری از گسترش دامنه بازداشت‌های امسال به سایر شهر‌های استان‌های آذربایجان غربی و کردستان خبر داد و از این بازداشت‌ها و ممنوعیت‌ها هم اظهار تاسف کرد.

بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها  پیش‌تر با صدور ابلاغیه‌ای رقص و پایکوبی مختلط زنان و مردان در مراسم جشن نوروز را ممنوع کرده‌ بودند.

در مراسم ویژه نوروز که در پارک «کودک» سنندج برگزار شد، دایه شریفه، مادر رامین حسین‌پناهی که در سال ۱۳۹۷ اعدام شد هم نیز حضور داشت و بین مردم گل پخش ‌می‌کرد که نیرو‌های امنیتی او را نیز بازداشت کردند.

دخالت ماموران ضد شورش در مراسم نوروز امسال روستای «نی» از توابع مریوان هم منجر به خشونت کشیده شدن این مراسم شد و تعدادی از مردم در پی تیراندازی ماموران زخمی شدند.

ماموران یگان ویژه هم در اشنویه برای برهم زدن مراسم نوروز از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده کرده‌ بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی مدت‌ها است که برگزاری مراسم جشن نوروز در مناطق کردنشین ایران را محدود کرده و تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در این مراسم را بازداشت می‌کنند. مقامات ارشد جمهوری اسلامی بی‌توجهی و کم اهمیت جلوه‌ دادن سنت‌های باستانی و نوروز را به وضوح در عملکرد خود نشان می‌دهند و این رویکرد در حذف سفره هفت‌سین در سخنرانی ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران نمایان بود.