موج جدید بازداشت‌ها در کردستان

دست کم ۲۴ شهروند کرد در روزهای اخیر بازداشت شده اند

تصویر تعدادی از بازداشت شدگان توسط شبکه حقوق بشر کردستان منتشر شده است

در چند روز گذشته دست کم ۲۴ شهروند و فعال مدنی کرد، در شهرهای مختلف ایران، بازداشت شده اند.

شبکه حقوق بشر کردستان با اشاره به اخبار رسیده به آن‌ها اعلام کرد:«تعداد بازداشتی‌های اخیر در شهرهای مهاباد، بوکان، ربط در استان آذربایجان غربی و سنندج، مریوان، سروآباد در استان کردستان و همچنین در شهرهای تهران و کرج تاکنون به دست‌کم ۲۴ نفر رسیده است.»

این بازداشت‌ها در مواردی با توسل به خشونت از جانب نیروهای امنیتی انجام‌شده و وسایل شخصی بازداشت‌شدگان ازجمله گوشی تلفن همراه، رایانه شخصی و امثال آن، توقیف‌شده است بدون آنکه مأموران حکم قضایی مربوط به این اقدامات را ارائه کنند.

تعدادی از بازداشت‌شدگان که توانسته‌اند پس از چند روز با خانواده خود تماس بگیرند عنوان کردند که به «بازداشتگاه امنیتی ۷ تیر واقع در قرارگاه المهدی ارومیه که زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار دارد» منتقل‌شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید آمار بازداشتی احتمالاً بیشتر است و آن‌ها در حال بررسی گزارش‌های رسیده شده هستند و در صورت تائید، اسامی جدیدی اعلام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موج دستگیری‌ها که از ۲۰ دی‌ماه آغازشده است همچنان ادامه دارد.

بازداشت‌شدگان مجموعه‌ای از شهروندان، فعالان محیط‌زیست و کنشگران حقوق شهروندی هستند. بازداشت‌ها در تهران، سنندج، کرج، مهاباد، بوکان و برخی روستاهای منطقه انجام‌شده است. نیروهای مسلح با مراجعه به منازل این افراد با توسط به خشونت اقدام به بازداشت آن‌ها کردند.

بیشترین تعداد دستگیرشدگان در شهرهای مریوان و مهاباد بوده است.

به گفته کاوه کرمانشاهی، عضو هیئت‌مدیره شبکه حقوق بشر کردستان، «اکثر بازداشت‌شدگان اخیر در حوزه‌های مختلف مدنی، فرهنگی، محیط‌زیست و دانشجویی فعال بوده‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز شهروندان عادی هستند. نیروهای امنیتی نه‌تنها هیچ حکم قضایی و دلیل قانونی برای بازداشت این افراد ارائه نداده‌اند، بلکه به‌صورت خودسرانه و غیرقانونی و با توسل به خشونت کلامی و فیزیکی اقدام به بازداشت آن‌ها کرده‌اند. باوجود پیگیری خانواده‌ها نیز تاکنون به‌صورت رسمی اتهامی علیه این افراد مطرح نشده است.»

طبق اعلام این شبکه، آبان ماه امسال نیز دست‌کم ۴۱ شهروند کرد دستگیرشده‌اند که اغلب آن‌ها در اختیار نیروهای «اطلاعات سپاه پاسداران قرار دارند.»

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران از ادغام معاونت اطلاعات سپاه و چند واحد اطلاعاتی دیگر مانند معاونت اطلاعات راهبردی سپاه، تشکیل شد.

رئیس این سازمان که توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود، زیر نظر فرمانده سپاه پاسداران و مقام رهبری فعالیت می‌کند. حسین طائب از بدو تأسیس تاکنون رئیس این سازمان است.