اسرائیل و لبنان قرارداد مرزی امضا کردند

این توافق می‌تواند به حذف حزب‌الله لبنان، از منابع بالقوه خصومت میان اسرائیل و لبنان، بینجامد

هر سه کشور لبنان، اسرائیل و آمریکا از این توافق به عنوان یک «دستاورد تاریخی» استقبال قرار کرده‌اند. Mahmoud ZAYYAT / AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از الیاس بوصعب، مذاکره‌کننده ارشد لبنانی، اعلام کرد که میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، توافق‌نامه مرزی دریایی با اسرائیل را امضا کرد. در خبری دیگر، روزنامه تایمز اسرائیل نیز نوشت که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، هم این توافق‌ را پس از تصویب در دولت، امضا خواهد کرد.

توافق‌نامه مرزی لبنان و اسرائیل که با میانجی‌گری ایالات‌متحده آمریکا به سرانجام رسید، گامی در جهت رفع خصومت میان دو کشور پس از سال‌ها تلقی می‌شود و راه را برای اکتشاف منابع انرژی در منطقه فراساحلی اسرائیل و لبنان می‌گشاید.

این توافق می‌تواند به حذف گروه حزب‌الله لبنان، از منابع بالقوه خصومت میان اسرائیل و لبنان، بینجامد و در کاهش بحران انرژی هم به بیروت کمک می‌کند.

مذاکره‌کننده ارشد لبنانی توافق‌نامه مرزی با اسرائیل را شروع «عصری جدید» توصیف کرد و گفت که متن امضاشده در جنوبی‌ترین نقطه مرزی لبنان به مقام‌های آمریکایی که نقش میانجی را دارند، تحویل داده می‌شود.

هر سه کشور لبنان، اسرائیل و آمریکا از این توافق به عنوان یک «دستاورد تاریخی» استقبال قرار کرده‌اند. یائیر لاپید هم در این زمینه گفت که به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی «کشورهای دشمن»، ادامه دارد.

آموس هوخشتاین، نماینده ایالات‌ متحده آمریکا، روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که در صورت نقض توافق‌نامه از سوی هر یک از طرفین، چه اتفاقی می‌افتد، گفت که کشورش هرگونه کمک برای رفع اختلاف میان طرفین را تضمین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوخشتاین افزود اگر یکی از طرفین توافق را نقض کند، هر دو طرف متضرر خواهند شد. او پیش‌تر نیز گفته بود که این توافق‌نامه «راه‌حل دائمی و عادلانه برای حل اختلاف‌های دریایی طرفین است».

اکتشاف فراساحلی انرژی اگرچه به‌تنهایی برای حل مشکلات عمیق لبنان در زمینه انرژی کافی نیست، همچنان موهبتی بزرگ است و می‌تواند تا حدودی از حجم خاموشی‌های فلج‌کننده این کشور بکاهد.

لبنان و اسرائیل سر یک محدوده آبی به وسعتی بالغ‌ بر ۸۰۰ کیلومترمربع با هم اختلاف دارند. این محدوده آبی سرشار از منابع انرژی نفت و گاز است. دو کشور از اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون، چندین بار با میانجی‌گری آمریکا و سازمان ملل درباره حل اختلاف‌ها مذاکراتی کردند، اما هر بار با شکست مواجه شد.

اکنون با به سرانجام رسیدن توافق، حقوق کامل میدان گازی کاریش برای اسرائیل حفظ می‌شود و این کشور می‌تواند در هفته‌های آتی، استخراج گاز را شروع کند. پیش‌تر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته بود کشورش به‌زودی به یکی از صادرکنندگان بزرگ تبدیل می‌شود.

بر مبنای توافق جدید، لبنان نیز از حقوق کامل بهره‌برداری از میدان‌های قانا برخوردار می‌شود که بخشی از آن در مرزهای آبی اسرائیل قرار دارد.

بیشتر از جهان