پیش‌بینی‌کننده مشهور: در فردای پس از انتخابات آمریکا انتظار هر نتیجه‌ای را داشته باشید

راسموسن راستگرا اعلام کرد که جمهوری‌خواهان چهار درصد از دمکرات‌ها جلوترند، و مورنینگ کانسالت نتیجه گیج‌کننده سه درصد جلوتر بودن دمکرات‌ها را در نظرسنجی ۲۱ تا ۲۳ اکتبر به دست آورد

«شب انتخابات بسیار پرتردیدی در پیش داریم»-Megan Varner / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

یک پیش‌بینی‌کننده معروف نتایج انتخابات می‌گوید نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو ابدا قطعی نیست زیرا در نظرسنجی‌ درباره رقابت‌های اصلی و احساس کلی رای‌دهندگان درباره کنترل کنگره، اختلاف بین دو حزب به باریکی مو است.

نیت کوهن، تحلیلگر نیویورک تایمز، روز سه‌شنبه [۲۵ اکتبر - ۳ آبان] نوشت: اگر نتایج نظرسنجی‌ها همچنان به همین منوال پیش برود که هیچ حزبی در موقعیت برتری قطعی نباشد، «شب انتخابات بسیار پرتردیدی در پیش داریم».

ستون او بلافاصله پس از اعلام نتایج نظرسنجی کلی جدید موسسات نظرسنجی نظیر امرسون کالج، مورنینگ کانسالت و راسموسن ریپورتز درباره نتایج انتخابات عمومی منتشر می‌شود. طبق اعلام امرسون، جمهوری‌خواهان در بازه ۱۸ تا ۱۹ اکتبر پنج درصد جلوتر بوده‌اند. راسموسن راستگرا اعلام کرد که جمهوری‌خواهان چهار درصد از دمکرات‌ها جلوترند، و مورنینگ کانسالت نتیجه گیج‌کننده سه درصد جلوتر بودن دمکرات‌ها را در نظرسنجی ۲۱ تا ۲۳ اکتبر به دست آورد.

کوهن با اشاره به حاشیه خطا در امثال این نظرسنجی‌های ملی نوشت: «اگر در گستره ملی نتیجه جمهوری‌خواهان چند درصد  بیشتر از این ارقام باشد، عجالتا احتمال پیروزی سراسری جمهوری‌خواهان محتمل‌تر به نظر می‌آید. اگر فضا برای دمکرات‌ها بهتر باشد، در کمال تعجب دمکرات‌ها در این انتخابات میان‌دوره‌ای مقاوم‌تر ظاهر خواهند شد؛ حتی اگر آرای آنان کمتر از حد انتظار فراواقعی‌شان در تابستان باشد که پیروزی مطلق [بر گرایش موجود وقت] بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کوهن، دست‌کم «[باید] انتظار هر نتیجه‌ای را داشت.»

این فقدان قطعیت باعث می‌شود که هر دو جناح کارزارهای خود را در روزهای پایانی تقویت کنند. جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها دارند به راهبردهای قدیمی خود روی می‌آورند، به گونه‌ای که حزب جمهوری‌خواه دارد در پنسیلوانیا، اوهایو و سایر ایالت‌ها هزینه بیشتری صرف تبلیغات می‌کند، و دمکرات‌ها هم دارند مبارزان انتخاباتی سرشناسی مانند باراک اوباما و برنی ساندرز را به میدان می‌آورند.

در شماری از رقابت‌های انتخاباتی بسیار مهم، رقبا فقط چند درصد با هم اختلاف دارند و بقیه هم برای طرف‌های مختلف درگیر به طرز کلافه‌کننده‌ای غیررقابتی است. در پنسیلوانیا، پس از آنکه جان فترمن، معاون فرماندار، در بخش اعظم تابستان در رقابت برای کسب کرسی مجلس سنای ایالات متحده، در نظرسنجی‌ها بسیار جلو بود، اختلاف فقط چند درصد است. رقابت جی.دی ونس و تیم رایان بر سر کرسی مجلس سنا در اوهایو نیز وضع مشابهی دارد، اما متحدان رایان از پشتیبانی نکردن دمکرات‌ها در سطح ملی گله دارند.

از سوی دیگر، در تگزاس به نظر می‌رسد بتو ارورک به سهولت در مبارزه برای مسند فرمانداری شکست بخورد: نظرسنجی‌ها همچنان نشانگر آن است که درصد عقب‌ بودن او دو رقمی است. در جورجیا نیز استیسی آبرامز هنوز نتوانسته است در نظرسنجی‌ها از برایان کمپ، فرماندار فعلی،  پیشی گیرد، که [آبرامز] در دوره قبل هم با چند درصد اختلاف از او شکست خورده بود. در میشیگان، تودور دیکسون جمهوری‌خواه و مرید ترامپ، طبق تمام نظرسنجی‌های موجود همچنان از گرچن ویتمر، فرماندار کنونی، خیلی عقب است.

رئیس جمهوری جو بایدن همچنان با تصویب قوانینی چون قانون کاهش تورم و توافق دوحزبی بر سر توسعه زیرساخت‌ها، در مسیر رجزخوانی در مورد موفقیت‌های دولت خود است، اما حزب او در کل کشور همچنان بابت معضل تورم، و نیز تلاش‌های مداوم جمهوری‌خواهان برای دامن زدن به خشم در مورد موضوع مهاجرت، زیر فشار است.

© The Independent

بیشتر از جهان