ترامپ از حالا برای اعتراض به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آماده می‌شود

بر اساس گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و یاران جمهوری‌خواه می‌کوشند تا آنچه را در سال ۲۰۲۰ موفق نشدند انجام دهند، اجرا کنند

ترامپ ماه گذشته گروهی از یاران خود را در برج ترامپ در منهتن گرد آورد و به آنان دستورهایی داد - AFP

بر اساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ و یارانش خود را برای به چالش کشیدن انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آماده و در مورد تقلب در انتخابات، ادعاهای بی‌اساسی مطرح می‌کنند که به تلاش‌های نافرجام او برای ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ دامن می‌زند.

بر اساس گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با برگزاری مجموعه نشست‌های حضوری و مجازی با یاران خود و مقام‌های ایالات محل برگزاری انتخابات، برای ایجاد چالش‌های حقوقی برای انتخابات پیش رو آماده می‌شوند؛ انتخاباتی که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌تواند تعیین‌کننده موازنه قدرت در کنگره باشد.

به گزارش رولینگ استون، به نقل از چهار نفر که در این جلسات شرکت کرده‌اند، گروه‌های طرفدار ترامپ، گروه‌های حقوقی راست‌گرا و کنشگران جمهوری‌خواه در نشست‌هایی که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ترتیب داده است، شرکت‌ کرده‌اند تا در مورد «تاکتیک‌های قانونی زمین سوخته» که می‌تواند فضای انتخابات را به هرج‌ومرج بکشاند، صحبت کنند.

بر اساس این گزارش، ترامپ ماه گذشته گروهی از یاران خود شامل دستیاران سابق کاخ سفید در دوره ترامپ و مقام‌های انتخاباتی پنسیلوانیا را در برج ترامپ در منهتن گرد آورد و برای «جذب و آموزش ناظران انتخاباتی و تشکیل گروهی از وکلا برای نظارت بر مشکلات تاریخی این حیطه» در این ایالت، به آنان دستورهایی داد.

رای‌دهندگان در این ایالت چرخشی- که در اقدام حقوقی بی‌اعتبار رئیس‌جمهوری سابق برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰ پس از شکستش نقشی کلیدی داشت- نتیجه رقابت‌های سنای ایالات متحده بین معاون فرماندار فعلی، جان فترمان، و محمت اوز، نامزد جمهوری‌خواه، را مشخص خواهند کرد؛ رقابتی که تحت نظارت شدید برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان همچنین تعیین خواهند کرد از بین جاش شپیرو، نامزد دموکرات و داگ مستریانو، نامزد راست افراطی، که درستی نتایج آن انتخابات را رد کرده بود، کدام‌ یک فرماندار بعدی این ایالت خواهند شد.

به گزارش این خبرگزاری، اگر رقابت سنا بسیار تنگاتنگ باشد یا شمارش آرا در روز انتخابات به پایان نرسد، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا آماده است برای شبهه‌افکنی در مورد مشروعیت انتخابات، به اقدام حقوقی مشکوک مشابهی که پیش و پس از انتخابات ۲۰۲۰ انجام داد، متوسل شود.

به گزارش رولینگ استون یک منبع آگاه این اقدام را «دستگرمی پیش از آمدن ترامپ در ۲۰۲۴» خواند.

هوگان گیدلی، دستیار سابق ترامپ در کاخ سفید و قائم‌مقام کنونی مرکز صحت انتخابات در موسسه خط‌ مشی نخست آمریکا که همسو با ترامپ است، به رولینگ استون گفت: «آمادگی داشتن برای مبارزات حقوقی گریزناپذیر مهم است.»

او گفت: «در ایالات‌ مهم سراسر کشور تلاش‌هایی را آغاز کرده‌ایم... (چون) حضور محلی مردم در این تلاش‌ها اهمیت دارد- چون اگر سر سفره نباشیم، جزو منو غذا می‌شویم.»

ترامپ سال ۲۰۱۶ در پنسیلوانیا برنده شد اما در سال ۲۰۲۰، از جو بایدن شکست خورد. در انتخابات آن سال، ترامپ قبل از آنکه حتی یک رای به صندوق‌ها انداخته شود، گفت آرای او را «خواهند دزدید»؛ ادعاهایی کذب که ترامپ به‌رغم فقدان شواهد، چندین حکم دادگاه علیه آن‌ها و مخالفت مسئولان دولت و کارزار انتخاباتی خود او با آن‌ها، همچنان در گردهمایی‌ها، در مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی به آن‌ها دامن می‌زند.

اما آن ادعاها اکنون در کارزارهای اصلی جمهوری‌خواهان گنجانده شده‌اند و اکثریت نامزدهای انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ با نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ مخالفت می‌کنند یا آن‌ را زیر سوال می‌برند.

بر اثر تلاش‌های موازی دیگری که گروه‌های راست‌گرای ذی‌نفع با همان روایت‌های دروغین انجام دادند، قانون‌گذاران ایالتی ده‌ها لایحه طرح- و تصویب- می‌کنند تا رای دادن را دشوارتر کنند و اختیار مدیریت انتخابات را به مقام‌های متعصب بسپارند.

مقام‌های انتخاباتی و سازمان‌های دفاع از حقوق رای هشدار داده‌اند ادعاهای کذب تقلب در انتخابات و انتشار اطلاعات نادرست در مورد انتخابات که فرایند انتخاباتی کشور را عمدا در سایه شک‌وتردید فرو می‌برند، اعتماد به انتخابات را با خطر نابودی مواجه می‌کنند و می‌توانند دموکراسی آمریکا را با تهدیدی جدی مواجه کنند.

این ادعاها همچنین به موج‌های قدیمی آزار و تهدید به خشونت علیه مجریان انتخابات دامن می‌زنند.

نهادهای فدرال مجری قانون به صدها تهدید علیه مجریان انتخابات در سراسر کشور رسیدگی کرده‌اند.

به گزارش آکسیوس، وزارت دادگستری ایالات متحده و اف‌بی‌آی پنسلیوانیا را یکی از ایالت‌هایی معرفی کرده‌اند که مجریان انتخابات در آن‌ها بیش از همه با تهدید مواجه‌اند. طبق گزارش گروه کاری وزارت دادگستری، نزدیک به ۶۰ درصد خشونت‌های گریبانگیر مجریان انتخابات در ایالاتی رخ داده که در آن‌ها، انتخابات به چالش کشیده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان