تشدید حملات روسیه زمستان سختی را برای اوکراینی‌ها رقم زده است

بیش از ۴۰ درصد زیرساخت‌های انرژی اوکراین آسیب دیده یا نابود شده است

اوکراینی‌ها در سراسر این کشور خود را برای زمستانی سخت و بدون گرمایش، آب یا برق آماده می‌کنند- AFP

آبگرمکن‌های دورانداخته‌شده، کپسول‌های خالی گاز پروپان و ضایعات آرماتورهای فولادی، مواد اصلی موردنیاز برای مقابله با سقوط قریب‌الوقوع اوکراین در سیاهی سرما هستند.  

این را یوگنی، ۳۵ ساله، یکی از اعضای سابق دفاع سرزمینی می‌گوید که اکنون به گاراژ موتورسیکلت خود در کی‌یف بازگشته تا جراحت‌هایی که در جنگ بر بدنش وارد شده است، بهبود یابد.  

این مهندس مجروح و گروه سه نفره‌اش که مکانیک هستند، در کارگاهی کوچک و پرت درمیان غباری از جرقه‌‌ها مشغول جوشکاری بخاری‌های موقت هستند.

این ساخته‌های چاق و کوتاه جان آدم‌ها را نجات می‌دهند: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین آخر هفته جاری هشدار داد به‌دنبال برآورد مقام‌ها که ۴۰ درصد از زیرساخت‌های انرژی در این کشور در اثر حملات پهپادی و موشکی روسیه که از دو هفته پیش آغاز شد، آسیب دیده یا نابود شده است، در سراسر کشور قطعی برق رخ خواهد داد.

مقام‌های دی‌تک (DTek)، بزرگترین سرمایه‌گذار بخش انرژی اوکراین که کنترل چندین نیروگاه را در سراسر کشور به عهده دارد به ایندیپندنت گفتند که این حمله‌ها «بزرگ‌ترین فاجعه انسانی از سال ۱۹۴۵» را به بار می‌آورد، و هشدار دادند که در نتیجه آن، غیرنظامیان ناگزیر جان خود را از دست خواهند داد.

و از آنجایی که کاهش دما آغاز شده است و دارد به زیر صفر می‌رسد، شاید تنها راه ممکن برای حفظ گرما، داشتن نور و حتی آشپزی از طریق همین دستگاه‌های دست‌ساز باشد.

یوگنی توضیح می‌دهد که برای سربازان نزدیک خط مقدم بخاری‌های سبک حمل‌شدنی ارزان‌قیمت می‌سازند: «اگر به هایپرمارکت‌هایی مثل اپی‌سنتر بروید، می‌بینید تمام اجاق‌های هیزمی گران‌قیمت‌اند و به فروش رفته‌اند.»

«ساخت این اجاق‌ها بسیار ساده است: فقط یک آبگرمکن کهنه یا کپسول خالی پروپان لازم دارید که هرچند این کپسول‌ها سنگین‌ترند، اما گرما را بیشتر نگه می‌دارند. هزینه ساخت این اجاق‌ها حدودا ۳۵ دلار است، همین.»

اوکراینی‌ها در سراسر این کشور خود را برای زمستانی سخت و بدون گرمایش، آب یا برق آماده می‌کنند، چون همان‌طور که مقام‌ها از اوایل اکتبر گفته‌اند، روسیه حملات «گسترده‌ای» به زیرساخت‌های انرژی در سراسر این کشور انجام داده و ۴۰درصد  تاسیسات، ازجمله نیمی از ظرفیت انرژی حرارتی این کشور را نابود کرده یا به آن آسیب زده است.

روسیه و نیروهای تحت حمایت آن برخی از تاسیسات کلیدی شامل نیروگاه زاپوریژیا و چندین نیروگاه حرارتی را نیز تصرف کرده‌اند که وحشت ایجاد کرده و موجب ویرانی شبکه [برق] شده است.

آخر همین هفته، وزارت دفاع روسیه تایید کرد که نیروهای این کشور به حمله‌های خود به زیرساخت‌های انرژی و نظامی اوکراین ادامه می‌دهند. روز دوشنبه، کایرو لو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات اوکراین، گفت که نیروهایشان حدود ۷۰ درصد از تقریبا ۳۳۰ پهپاد شاهد را که روسیه تاکنون ارسال کرده، سرنگون کرده‌اند.

اما پهپادهای بیشتری در راه است. بودانوف مدعی شده که ارتش روسیه حدود هزار و ۷۰۰ واحد پهپاد گوناگون سفارش داده، و دسته دوم در حدود ۳۰۰ پهپاد شاهد- ۱۳۶ یوای‌وی (UAV/ هواپیمای بدون سرنشین) – ساخت ایران – اکنون درحال تولید است. (تهران تامین اسلحه برای روسیه را به شدت تکذیب کرده است.)

در نتیجه حمله روزافزون پهپادها، ظرف چند هفته گذشته برق حدود چهارهزار شهر کوچک و بزرگ و روستا در سراسر اوکراین قطع شده‌ است.

بنابراین یوگنی و گروهش در حال تکمیل نمونه‌های اولیه اجاق‌های موقتشان هستند – هم مدل‌های سبک حمل‌شدنی برای سربازانی که جابه‌جا می‌شوند و هم مدل‌های ثابت سنگین که گرمای کارآمدی برای خانه‌ها تولید می‌کند.

آنها به جوامع محلی یاد داده‌اند که چگونه برای مناطقی که اخیرا آزاد شده‌اند از این اجاق‌ها بسازند و حتی ویدیویی را در صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی‌شان منتشر کرده‌اند که  توضیح می‌دهد مردم چگونه آنها را در خانه‌ تولید کنند، همین ویدیو ظرف چند هفته ده‌ها هزار بازدید کننده داشته است.

او گفت: «مردم می‌توانند از یک جوشکار محلی کمک بگیرند یا با کمک هم یک ابزار جوش چسبی تهیه کنند که هزینه زیادی ندارد.» او در ادامه گفت که گروهش سه انبار آبگرمکن‌های قراضه پیدا کرده است – که «بهترین ماده» برای مدل‌های حمل‌شدنی است که برای ارتش می‌سازند.  

این راه‌حل‌های موقت راه نجات است. با اینکه برق به‌لحاظ فنی به شکل قبلی خود در کشور بازگشته است، اما رئیس‌جمهور زلنسکی در آخر همین هفته شخصا از مردم خواست تا در استفاده از وسایل برقی صرفه‌جویی کرده و به قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده جدید برق که به منظور تثبیت این سیستم جنگ‌زده طراحی شده است، توجه کنند.

در همین حال، مقام‌های وزارت دفاع گفتند که روسیه در «سطح بعدی نسل‌کشی» به‌عمد به تاسیسات انرژی حمله می‌کند و به این بمباران‌ها ادامه خواهد داد.

یوری ساک، مشاور وزارت دفاع اوکراین، به ایندیپندنت گفت: «از آنجا که روسیه نتوانست ما را در میدان جنگ شکست بدهد، هرکاری می‌کند تا آرام‌آرام از بین برویم.»

آنتونینا آنتوشا از شرکت دی‌تک هشدار داد که «اوضاع دارد به حالت بحرانی تبدیل می‌شود.» او گفت از ۱۰ اکتبر به پنج نیروگاه از شش نیروگاه حرارتی (TPPS) تحت کنترل دی‌تک حمله کرده‌اند که طی آن یکی از کارکنان آنها کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. اکنون دو نیروگاه حرارتی دیگر آنها در لوهانسک و زاپوریژیا در کنترل نیروهای تحت حمایت روسیه قرار دارد.

او گفت تا پیش از شروع حملات، اوکراین برای جایگزینی منابع انرژی روسیه، برای کمک به کشورهای اتحادیه اروپا به آنها برق صادر می‌کرد. اکنون این [صادرات] متوقف شده است.

او ادامه داد:«اکنون تاسیسات انرژی اوکراین درحال نابودی است و درنتیجه میلیون‌ها اوکراینی بدون نور و گرما می‌مانند. این بزرگ‌ترین فاجعه انسانی از سال ۱۹۴۵ تاکنون است.»

یوگنی در گاراژ کی‌یف گفته بود به همین دلیل است که غیرنظامیان برای حفظ ایمنی و گرما به استفاده از لوازم موقت روی می‌آورند. در سوپرمارکت‌های سراسر اوکراین شمع، بخاری و مشعل پیدا نمی‌شد یا رو به اتمام بود.

خانواده‌ها به ایندیپندنت گفتند که چطور با انبار کردن چوب، زغال و سوخت خود را برای بدترین شرایط آماده می‌کنند.

یوگنی در مورد پروژه‌شان گفت: «ما سه انبار تدارکات داریم و می‌خواهیم آن را گسترش بدهیم.»

«مشکل اصلی‌مان این است که هزینه این کار را با پول و کمک‌های مالی خودمان انجام می‌دهیم. اگر کسی بتواند سرمایه‌گذاری کند، می‌توانیم ظرفیتش را افزایش دهیم. اوکراین به این کار نیاز دارد.»  

© The Independent

بیشتر از جهان