نگرانی کارشناسان اسرائیلی از نزدیکی روابط تهران و مسکو

نگرانی‌های کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت درباره نزدیکی حکومت‌های ایران و روسیه چیست؟

شواهد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در حال ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است - AFP

جمعی از کارشناسان اسرائیلی در گفت‌وگو با مجله اینترنتی بریکینگ دیفنس از نگرانی خود در مورد روابط حکومت‌های ایران و روسیه گفتند. گزارش روز دوشنبه این مجله به جنبه‌های مختلف این روابط از سوریه تا اوکراین می‌پردازد؛ به‌ویژه اینکه علی‌رغم انکارهای رسمی تهران، شواهد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در حال ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

کارشناسان نگرانی‌های خود را به دو دسته کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت تقسیم کرده‌اند. نگرانی‌های کوتاه‌مدت در این سه سرفصل بیان می‌شوند: کسب تجربه پهپادی جمهوری اسلامی بر اساس عملکرد روسیه در اوکراین، تغییر احتمالی موضع روسیه در سوریه به خواست جمهوری اسلامی (مسکو تا به حال به اسرائیل اجازه داده بود به اهداف مرتبط با حکومت ایران در خاک سوریه حمله هوایی کند) و تحرک نظامی ایران در مرزهای جمهوری آذربایجان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آموس گیلاد، سرتیپ بازنشسته، به بریکینگ دیفنس گفت: «ایرانی‌ها با به‌کارگیری پهپادهای مسلح در اوکراین تجربه بیشتری به‌دست می‌آورند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هم اخیرا در همایشی اسرائیلی، از تل‌آویو انتقاد کرد که چرا از ترس رنجاندن مسکو به ‌کی‌یف پدافند هوایی نمی‌دهد. او با اشاره به نقش ایران گفت: «سوالی از شما دارم: به نظر شما روسیه در ازای این کار به ایران چه می‌دهد؟ آیا ایران فقط دنبال پول است؟ احتمالا اصلا بحث پول نیست و بحث کمک روس‌ها به برنامه هسته‌ای ایران است. گمان کنم معنای اتحادشان دقیقا این است.»

اما اسرائیلی‌ها فراتر از این‌ها، نگرانی طولانی‌مدت‌تری هم دارند؛ ایجاد تغییر بنیادین در روابط منطقه‌ با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و نزدیک شدنش به چین و روسیه که به جمهوری اسلامی امکان می‌دهد در دور زدن تحریم‌ها موفق‌تر باشد. گزارش بریکینگ دیفنس به حضور ابراهیم رئیسی در نشست این سازمان در سمرقند اشاره می‌کند و از نگرانی مقام‌های اسرائیل در این مورد می‌گوید.

بیشتر از جهان