برخورد مرگبار جت جنگنده روس به ساختمان مسکونی در سیبری

کشته شدن دو خلبان در یک هفته، هم‌زمان با کشته شدن ۱۵ نفر در ماجرای برخورد هواپیمای جنگی روسیه به آپارتمانی در ییسک

این هواپیما تقریبا به صورت عمودی روی ساختمان فرو افتاد و ستون بزرگی از دود و آتش ایجاد کرد - AFP

یک جت جنگنده روسیه به ساختمانی مسکونی در شهر ایرکوتسک سیبری برخورد کرد؛ این دومین حادثه مرگ‌بار این‌چنینی در هفته جاری است.

به گفته مقام‌ها، در پی برخورد هواپیمای سوخو سو-۳۰ (Su-30) به ساختمانی چندطبقه در مرکز این منطقه که دو خانواده در آن زندگی می‌کردند، دو خلبان کشته شدند.

ایگور کوبزوف، فرماندار ایرکوتسک، مدعی شد این پنج نفر ساکنان ساختمان در زمان سقوط هواپیما در منزل نبودند.

کوبزوف گفت هم‌زمان با تلاش آتش‌نشانان برای مهار حریق ناشی از این سقوط که ابتدا حدود ۲۰۰ مترمربع را در بر گرفته بود، برق ۱۵۰ خانه مجاور قطع شد.

بر اساس ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، این هواپیما تقریبا به صورت عمودی روی ساختمان فرو افتاده و ستون بزرگی از دود و آتش ایجاد کرده و بقایای آن در خیابان می‌سوخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود این هواپیمای نظامی در حال پرواز آزمایشی بوده است. کارگروه تحقیق و تفحص دولتی روسیه اعلام کرد تحقیقات جنایی در مورد نقض قوانین ایمنی هوایی را آغاز کرده است.

فرماندار گفت دو خانواده‌ای که منزلشان در این حادثه نابود شد، موقتا در جایی اسکان داده شدند و خسارت مالی‌ آنان جبران خواهد شد. او افزود وزارت توسعه اجتماعی این منطقه مسئول رسیدگی به این موضوع است.

این دومین برخورد مرگ‌بار جت سوخو روسیه به خانه‌ ساکنان روسیه در یک هفته است.

روز دوشنبه نیز در پی برخورد یک جت سوخو سو-۳۴ (Su-34) به ساختمانی در ییسک، شهری در۷۰ کیلومتری جنوب بندر ماریوپل اوکراین و آن سوی دریای آزوف- گویا این پرواز نیز آزمایشی بود- ۱۵ نفر کشته و ۱۹ زخمی شدند. ارتش ولادیمیر پوتین امسال در آغاز جنگ مسکو ماریوپل را ویران کردند.

به گفته کرملین، طبق تحقیقات اولیه در مورد این سانحه که طی آن خلبان‌ها به بیرون پرتاب شدند، این هواپیمای جنگنده در پی «آتش گرفتن یکی از موتورهای آن هنگام برخاستن، دچار نقص فنی شد».

احتمالا این سوانح منعکس‌کننده فشار فزاینده‌ای‌اند که بر اثر جنگ در اوکراین به نیروی هوایی روسیه وارد می‌شود.

به گفته کارشناسان نظامی، شمار سوانح به نسبت تعداد پروازهای نظامی روسیه در طی این جنگ افزایش یافته است؛ به طوری که از ماه فوریه که پوتین حمله به اوکراین را آغاز کرد، ۱۱ فروند هواپیمای جنگی در موقعیت غیرجنگی دچار سانحه شده‌اند.

شرکت هواپیمایی یونایتد که مجتمعی دولتی از کارخانه‌های هواپیماسازی روسیه است، اعلام کرد این هواپیما در آستانه تحویل به نیروی هوایی و حین پروازی آزمایشی، در سیبری دچار سانحه شد. این شرکت در ادامه افزود هواپیمای مذکور حامل سلاح نبوده است.

ایرکوتسک یک مرکز صنعتی مهم با بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که با مرز روسیه و مغولستان حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و محل استقرار کارخانه هواپیماسازی تولیدکننده جت‌های سوخو سو-۳۰ (Su-30) است.

این جنگنده‌های دو سرنشینه و دو موتوره مافوق صوت از مولفه‌های کلیدی در نیروی هوایی روسیه‌اند و در خط مقدم جنگ پوتین در اوکراین قرار دارند. چین، هند و بسیاری کشورهای دیگر نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند.

گزارش تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان