اعتراضات پراکنده در پایتخت: حمله نیروهای امنیتی به هنرستان صدر

نیروهای سرکوب در شامگاه دوشنبه به برخی ساختمان‌هایِ خیابان کارون در تهران، که مردم معترض از فراز آنها شعارهای ضد حکومتی سر می‌دادند، شلیک کردند

تصاویر و ویدئوهای مخابره شده از داخل ایران، از تداوم تظاهرات خیابانی و تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در روز دوشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۱، حکایت دارد؛ هر چند اعتراضات خیابانی روز دوشنبه به گستردگی هفته‌های گذشته نبود.  

در یکی از جدیدترین ویدئوهای منتشر شده در حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی در شامگاه دوشنبه به برخی ساختمان‌هایِ خیابان کارون، واقع در غرب تهران، که مردم معترض از فراز آنها شعارهای ضد حکومتی سر می‌دهند شلیک می‌کنند.

در عین‌حال برخی کاربران توییتر در حساب کاربری‌شان از شنیده شدن دو صدایِ انفجار شدید در محله کارون خبر دادند. این گروه از کاربران می‌گویند صدای انفجار نه به شلیک گلوله شباهت داشت و نه صدای ناشی از شلیک گاز اشک‌آور، بلکه صدایی بود به مراتب بلندتر. 

یکی دیگر از اخبار مربوط به رفتار خشونت‌آمیز نیروهای سرکوب در روز دوشنبه به وقایع رخ داده در هنرستان صدر مربوط می‌شود. بر پایه اخبار مخابره شده در این زمینه، که تصاویر و ویدئوهای آن نیز در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران منتشر شد، نیروهای سرکوب به این هنرستانِ شهر تهران حمله کردند و ضمن آنکه با همکاری مدیر این هنرستان به ضرب‌وشتم دانش‌آموزان پرداختند، کیف‌های آنها را نیز بازرسی کردند.

همزمان ویدئوهایی نیز از وقایع مقابل هنرستان صدر منتشر شد که نشان می‌دهند نیروهای سرکوب، به‌منظور متفرق کردن جمعیت، مبادرت به شلیک گاز اشک‌آور کرده‌اند.

در جریان این درگیری‌ها شماری از دانش‌آموزان مجروح شدند که، به‌گزارش حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر، نام یکی از آنها ثنا سلیمانی، دانش‌آموز ۱۶ ساله این هنرستان است که پس از وخامت حالش به بیمارستان لقمان منتقل شد و همچنان در لحظه تنظیم این گزارش وضعیت سلامتی‌ او ثبات پیدا نکرده و هیچ اطلاعات جدید در این مورد منتشر نشده است.

پس از انتشار خبر مربوط به وخامت حال ثنا سلیمانی، وزارت آموزش‌وپرورش به این واقعه واکنش نشان داد. علی تیرگیر، معاون مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اخبار مربوط به درگذشت ثنا سلیمانی را تکذیب کرد و در ارتباط با درگیری‌های هنرستان صدر گفت:«امروز به‌دلیل داشتن موبایل توسط برخی دانش‌آموزان و تاکید مدیرمدرسه برای بازرسی، درگیری میان تعدادی از دانش‌آموزان و والدین با مدیر مدرسه اتفاق افتاد.»

تیرگیر همچنین مدعی شد که علت انتقال شماری از دانش‌آموزان هنرستان صدر به بیمارستان افت فشار خون آنها بوده است که، به‌گفته او، «با حضور نیروهای اورژانس در محل به وضعیت آنها رسیدگی شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام وزارت آموزش‌وپرورش در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که در تصاویر و ویدئوهای مربوط به درگیری‌های مقابل هنرستان صدر جمعیتی از نیروهای یگان ویژه پلیس جمهوری اسلامی دیده می‌شود که با والدین و افراد معترض حاضر در صحنه مقابله می‌کنند.

پس از وقایع مربوط به هنرستان صدر، ویدئوهایی از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی پراکنده در خیابان جیحونِ تهران نیز منتشر شد که از قرار معلوم جو سنگین امنیتی بر آن حاکم است. در یکی از این ویدئوها گروهی کوچک از معترضان سلطل‌زباله‌ای را در وسط خیابان جیحون به آتش کشیده‌اند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و رهبر آن سر می‌دهند.

جوانان محلات تهران نیز با انتشار بیانیه‌ای جدید، مردم این شهر را دعوت کردند تا روز چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱، به‌مناسبت چهلمین روز درگذشت مهسا امینی از ساعت ۱۱ صبح به خیابان‌ها بروند.  

حساب توییتری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز با انتشار ویدئویی از تداوم اعتراض‌های خیابانی در شهر مهاباد خبر داد. در این ویدئو گروهی از معترضان در وسط یکی از خیابان‌های این شهر آتش روشن کرده‌اند و راننده‌های خودروهای حاضر در این صحنه به نشان همدلی با مردم معترض بوق می‌زنند.

در یکی دیگر از ویدئوهای مربوط به اعتراض‌های روز دوشنبه در مهاباد، یکی از معترضان بیلبورد تبلیغات حکومتی را به آتش می‌کشد در حالی که گروه‌هایی پراکنده از معترضان نیز در اطراف این صحنه حضور دارند و شعارهایی جسته‌وگریخته سر می‌دهند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این ویدئو به وقایعی اختصاص دارد که در شامگاه دوشنبه در «شهرک کارمندان» شهر مهاباد به‌وقوع پیوست.

کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران ایران» نیز با انتشار یک ویدئو لحظه شکل‌گیری هسته اولیه اعتراض خیابانی مردم شهر سردشت در روز دوشنبه را نشان داد. در این ویدئو گروهی از دختران و پسران جوان این شهر دیده می‌شوند که، با صورت‌هایی پوشیده، عرض یکی از خیابان‌های سردشت را طی کرده و عابران را به پیوستن به تظاهرات دعوت می‌کنند.

در عین‌حال، اخباری نیز در روز دوشنبه منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی قصد ربودن علی کریمی، ستاره سابق فوتبال ایران، را داشته‌اند. با این وجود رضا فاضلی، مدیر برنامه‌های علی کریمی، با انتشار توییتی، ضمن آنکه فشارهای امنیتی بر علی کریمی و خانواده‌اش را تایید کرد، نوشت این خبر را به‌منظور منحرف کردن افکار عمومی منتشر کرده‌اند. فاضلی در این توییت تاکید کرد در حال حاضر کانون اصلی توجه باید شعار «زن، زندگی، آزادی» باشد.

اندکی پس از این توییت رضا فاضلی، علی کریمی نیز در گفتگویی با پرستو صالحی، بازیگر ایرانی که در حال حاضر در ترکیه زندگی می‌کند، گفته‌های مدیر برنامه‌های خود را تایید کرد و نیت انتشار خبر مربوط به تلاش نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی برای ربودن خود را منحرف کردن افکار عمومی دانست.