وزیر ارشاد: از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور شکایت می‌کنیم

اسماعیلی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را به «تروریسم رسانه‌ای» متهم کرد

جمهوری اسلامی قصد دارد از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران به مراجع بین‌المللی‌ شکایت کند. این خبر را محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت رئیسی، اعلام کرد و مدعی شد که این رسانه‌ها «جنگ نظامی را آموزش می‌دهند و به دنبال ایجاد تروریسم‌اند».

در حالی‌ که خیزش جهانی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در داخل و خارج، توجه بسیاری از کشورها و رسانه‌های جهانی را به خود معطوف کرده، وزیر ارشاد دولت رئیسی ادعای «آرامش، توسعه و پیشرفت» در ایران را مطرح کرده و در توصیف فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، عبارت «تروریسم رسانه‌ای» را به کار برده است.

او در ادامه ادعاهای خود، رسانه‌های فارسی‌زبان را به «دروغ و تحریف واقعیت» متهم کرد و گفت که وزارت امور خارجه شکایت حقوقی از این رسانه‌ها به نهادهای بین‌المللی را در دستور کار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون‌مرز، جمهوری اسلامی در حال حاضر با حبس ۴۱ روزنامه‌نگار، سومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان است. علاوه بر آن، رادیو و تلویزیون‌های خصوصی در ایران امکان فعالیت ندارند و اندک رسانه‌های مستقل نیز با محدودیت‌های بسیاری در امر اطلاع‌رسانی مواجه‌اند. با این حال، محمدمهدی اسماعیلی، روز دوشنبه، ۲ آبان، در سخنانش، ادعای بالا بودن «ظرفیت» رسانه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح کرد و گفت: «ما در حوزه رسانه‌ای قدرت اول منطقه‌ایم.» بر اساس ادعای او، رسانه‌های جمهوری اسلامی، واقعیت‌های امروز ایران را «درست» بازنمایی می‌کنند.

وزیر ارشاد دولت رئیسی از یک سو ادعای «قدرت برتر» بودن جمهوری اسلامی در حوزه رسانه را مطرح می‌کند و از سوی دیگر از نگرانی‌های حکومت درباره «تهدیدهای رسانه‌ای» پرده برمی‌دارد. به گفته او، «تهدید‌های رسانه‌ای فقط برای ما نیست و هر ملت مستقلی در هر گوشه‌ای از دنیا، در معرض این تهدیدها است که ممکن است نوع آن فرق داشته باشد.»

اسماعیلی در ادامه سخنانش، ایالات‌ متحده آمریکا را به حمایت از «تروریسم رسانه‌ای» متهم کرد و مدعی شد عملکرد رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در هفته‌های اخیر «هجمه‌»هایی بودند که به دلیل سواد رسانه‌ای بالا در ایران، به نتیجه نرسیدند.

وزیر ارشاد در سخنانی در اجلاس خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه، نیز مدعی شد: «امروز بسیاری از کشورهای مستقل جهان قربانی هجوم تروریسم رسانه‌ای قدرت‌های سلطه‌گرند.»

مقام‌های حکومت با سلب مسئولیت از خود، رسانه‌ها و فضای مجازی را به نقش‌ داشتن در خیزش جهانی ایرانیان متهم می‌کنند. در روزهای گذشته، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی هم از قوه قضاییه و وزارت امور خارجه خواسته بودند از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران شکایت کنند.

هفته گذشته، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تعدادی از نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی در بریتانیا را تحریم کرد. در این فهرست، نام شبکه‌های ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی نیز به چشم می‌خورد. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه، این تحریم‌ها کارکنان رسانه‌های فارسی‌زبان را نیز شامل می‌شود و حکومت می‌تواند کلیه اموال و دارایی‌های آنان را در ایران توقیف ‌کند.