نیروهای آمریکایی در رومانی چه می‌کنند؟

تلویزیون سی‌بی‌اس گزارشی از سربازان آمریکایی مستقر در نزدیکی مرز اوکراین، منتشر کرد

تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا روز جمعه گزارشی درباره نیروهای نظامی ایالات متحده در خاک رومانی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، لشکر ۱۰۱ هوابرد نیروی زمینی آمریکا برای اولین بار طی نزدیک ۸۰ سال گذشته، به اروپا اعزام شده است. به این ترتیب در حالی که آتش جنگ در اوکراین پس از هشت ماه همچنان زبانه می‌کشد و تنش‌ها بین مسکو و ناتو بالا گرفته است، نیروهای آمریکایی هم در رومانی، در فاصله‌ای کوتاه تا مرزهای اوکراین، تمرین‌های نظامی انجام می‌دهند.

خبرنگاران سی‌بی‌اس به همراه سرتیپ جان لوباس، معاون فرمانده لشکر و سرهنگ ادوین متیادس، فرمانده تیم نبرد تیپ دوم، سوار بر هلی‌کوپترهای معروف شاهین سیاه یک ساعت بر فراز منطقه‌ای در شرق رومانی که کمتر از پنج کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد، پرواز کردند.

حمله روسیه به اوکراین ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد و در اولین بخش، آن پیشروی نیروهای روسیه از شبه‌جزیره کریمه (بخشی از اوکراین که مسکو در سال ۲۰۱۴ به طور غیرقانونی اشغال و به خاک خود الحاق کرد) به سوی شمال را شاهد بودیم. در نزدیک به هشت ماهی که گذشت، نیروهای روسیه کوشیدند با پیشروی به سمت کرانه دریای سیاه، به منطقه خرسون وارد شوند و بندرهای مهم اوکراین همچون میکولایف و اودسا را تصرف کنند. کرملین در ضمن خرسون و سه منطقه دیگر در جنوب و شرق اوکراین را نیز به طور غیرقانونی به خاک خود ضمیمه کرد؛ گرچه هنوز بر آن‌ها سیطره کامل ندارد.

هدف نظامی روس‌ها آشکارا این است که دسترسی اوکراینی‌ها به دریا را قطع کنند و این کشور و نیروهای نظامی‌ آن را بی‌ساحل بگذارند. این‌جا است که پای یکی از مشهورترین لشکرهای ارتش آمریکا به میان آمده و لشکر ۱۰۱ حالا در کشوری در همسایگی اوکراین مستقر است که آن هم سواحلی در دریای سیاه دارد: رومانی.

سرتیپ لوباس به سی‌بی‌اس می‌گوید: «ما آماده‌ایم از هر سانتی‌متر خاک ناتو دفاع کنیم. ما ظرفیت یگانه‌ای داریم و‌ آن ظرفیت یورش هوایی است… ما نیروی پیاده‌نظام سبک‌ایم اما همین به تحرک هواپیماها و حملات هوایی‌‌ ما منجر می‌شود.»

لشکر هوابرد ۱۰۱ که در سال ۱۹۱۸ ایجاد شد، به تخصص در حملات هوایی مشهور است. این لشکر می‌تواند از این حملات برای تصرف سرزمینی نیز استفاده کند. نیروهای این لشکر در نبردهای اخیر آمریکا در خاورمیانه از جمله در عراق، افغانستان و سوریه نقش مهمی داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگاران سی‌بی‌اس در رزمایش مشترک نیروهای آمریکا و رومانی شامل عملیات زمینی و حمله هوایی، شرکت کردند. در گزارش این تلویزیون می‌خوانیم: «در این رزمایش، گلوله‌های واقعی تانک و توپ استفاده شدند. هدف از آن بازآفرینی نبردهای هرروزه نیروهای اوکراین علیه نیروهای روسیه بود که کمی آن‌طرف‌تر، آن سوی مرز، جریان دارد. برگزاری رزمایش در فاصله‌ای به این نزدیکی به مرز پیغام روشنی به روسیه و متحدان آمریکا در ناتو می‌فرستد که ارتش آمریکا این‌جا است.»

سرلشکر لولیان بردیلا، از ارتش رومانی، به سی‌بی‌اس گفت: «معنی واقعی داشتن نیروهای آمریکایی در این‌جا برای من مثل این است که متفقین پیش از حضور دشمن به نورماندی رفته باشند.» اشاره او به نبرد مشهور متفقین و آلمان نازی در سواحل شمالی فرانسه طی جنگ جهانی دوم است که لشکر ۱۰۱ نیز در آن حضور داشت. این لشکر در جریان آزادی هلند و چند نبرد مهم دیگر آن جنگ نیز نقشی محوری ایفا کرد.

نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی ارتش رومانی مقری برپا کرده‌اند و حضورشان قرار است ادامه پیدا کند. مجموعا حدود چهار هزار و ۷۰۰ سرباز از مقر مرکزی لشکر ۱۰۱ هوابرد واقع در فورت کمپبل در ایالت کنتاکی آمریکا، هزاران کیلومتر طی کرده‌اند تا حالا در جناح شرقی ناتو مستقر باشند.

سرهنگ متیادس به سی‌بی‌اس گفت که او و نیروهایش نزدیک‌ترین سربازان آمریکایی به صحنه نبرد در اوکراین‌اند. او تاکید کرد که آن‌ها از این نقطه جنگ‌افروزی روس‌ها را «از نزدیک تماشا» و در رزمایش‌های خود صحنه‌های جنگ را دقیقا بازآفرینی می‌کنند. او گفت: «باعث می‌شود آماده و حاضربه‌یراق بمانیم.»

بیشتر از جهان