اسرائیل می‌گوید به اوکراین سامانه هشدار حمله هوایی می‌دهد؛ کی‌یف سامانه رهگیری می‌خواهد

اسرائیل برای سرنگون‌کردن پهپادهای تهاجمی ساخت جمهوری اسلامی روش‌های منحصربه‌فردی ابداع کرده است

اسرائیل تاکنون به کمک‌های انساندوستانه به اوکراین بسنده کرده است- REUTERS

اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۹ اکتبر (۲۷ مهرماه)، پذیرفت تا به‌منظور حفاظت از جان غیرنظامیان اوکراینی در حمله‌های هوایی روسیه، سیستم هشدار حمله هوایی اوکراین را ارتقا دهد.

دولت اوکراین پیش‌تر از اسرائیل خواسته بود تا در برابر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران، به اوکراین کمک کند. حالا خبرگزاری رویترز می‌نویسد تصمیم اخیر اسرائیل نشان‌دهنده انعطاف و موضع نرم‌تر این کشور دربرابر خواسته اوکراین به‌حساب می‌آید.

دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه پس از ارائه گزارشی از حمله‌های روسیه با استفاده از پهپادهای شاهد-۱۳۶، از اسرائیل خواست علیه این امر دست به اقدام بزند، چون به‌گزارش رویترز، اسرائیل روش‌های منحصربه‌فردی برای سرنگونی این دست پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ابداع کرده است.

یوگن کورنیچوک، سفیر اوکراین در اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفت که کی‌یف خواستار سامانه‌هایی است که پهپادها را سرنگون کند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل به سفیران اتحادیه اروپا گفت که این کشور از اوکراین خواسته است تا درباره نیازهایش در سامانه هشدار دفاع هوایی اطلاعاتی را در اختیار اسرائیل قرار دهد.

در بخشی از بیانیه آمده است:«زمانی که این اطلاعات را به‌دست ‌آوریم، قادر خواهیم بود به توسعه یک سیستم هشدار اولیه، که نجات‌دهنده جان غیرنظامیان باشد کمک کنیم.»

خبرگزاری رویترز نوشت مقام‌های دولت اوکراین توضیح بیشتری در این زمینه ندادند و دولت روسیه نیز به پرسش‌های این خبرگزاری پاسخی نداد. 

اما گانتز با اظهارنظری در این رابطه گفت: «سیاست اسرائیل این است که از طریق کمک‌های انسانه‌دوستانه و ارسال ابزارهای مربوط به حفظ جان [شهروندان غیرنظامی] به اوکراین کمک ‌کند.»

سفیر اوکراین گفته است که پیشنهاد اسرائیل کارایی ندارد. سفارت اوکراین در نامه‌ای به مقام‌های اسرائیلی گفته است که کشورش خواستار خریداری فوری سامانه‌های رهگیری و پدافندی از قبیل «اشعه آهنین، باراک-۸، گنبد آهنین، و فلاخن داوود» از اسرائیل است و نه سامانه هشدار هوایی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غیر از سامانه رهگیری حملات هوایی، اسرائیل شبکه راداری دارد که همزمان با شلیک موشک آژیر یا هشدار تلفنی را برای هشدار به شهروندان برای پناه گرفتن در مکان‌های امن به صدا در می‌آورد.

دولت اوکراین در چند هفته گذشته حکومت ایران را به عرضه پهپادهای خود به روسیه متهم کرده است. نهادهای اطلاعاتی و نظامی کشورهای غربی، از جمله پنتاگون، نیز آن را تایید کرده‌اند. برخی مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا به همتایان اوکراینی خود هشدار داده‌اند که سطح همکاری روسیه و جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا کرده و در حال حاضر حکومت ایران قصد ارسال محموله‌ای از موشک‌های کوتاه‌برد و زمین‌به‌زمین خود به روسیه را دارد و گروهی از فرستادگان جمهوری اسلامی در خاک روسیه مستقر شده‌اند و نحوه استفاده از پهپادهای ساخت حکومت ایران را به روس‌ها آموزش می دهند. 

با وجود این، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت ادعای اوکراین در این زمینه را رد می‌کنند و مقام‌های کرملین نیز تاکنون از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند. در همین خصوص، آمریکا ایران را به دروغگویی متهم کرده است.

تصمیم اخیر اسرائیل رویکردی جدید ازسوی دولت این کشور محسوب می‌شود. همزمان با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، اسرائیل تهاجم روسیه را محکوم کرد؛ اما دولت اسرائیل تاکنون اقدامی نظامی به‌نفع اوکراین انجام نداده بود و حمایت از اوکراین را در سطح ارسال کمک‌های بشردوستانه نگه داشته بود. علت این رویکرد اسرائیل این بود که قصد داشت بر سر مسئله سوریه همکاری‌اش با روسیه را ادامه دهد و در عین‌حال نگران بدرفتاری روسیه با جامعه یهودیان ساکن آن کشور بود. 

بیشتر از جهان