عضو مجلس خبرگان: اعتراضات اخیر ناشی از «شکم‌ سیری» معترضان است

ادعای محسن حیدری در حالی مطرح می‌شود که تقریبا نیمی از جان‌باختگان اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان به‌قتل رسیدند؛ استانی که بالاترین نرخ ناامنی غذایی در ایران را دارد

محسن حیدری، یکی از اعضای مجلس خبرگان، در روز جمعه، ۲۹ مهر ۱۴۰۱، گفت مردم معترض ایران «از روی شکم‌سیری» علیه نظام جمهوری اسلامی برخاسته‌اند. او که این اظهارات را در دیدار با جمعی از اعضای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و فرمانده سپاه ناحیه دشت آزادگان، واقع در استان خوزستان، به زبان می‌آورد در مورد انگیزه مردم معترض چنین گفت: «مطالبات اغتشاشگران از روی شکم‌های سیر آنها است و از این جهت مردم خوزستان مطالبات واقعی و مهمتری دارند که حتی وقت فکر کردن به خواسته‌های اغتشاشگران را ندارند.»

محسن حیدری در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که، بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده، خط فقر نسبی خانوارها در ایران به بیش از ۱۸ میلیون تومان رسیده است و با این حساب برخی ناظران اقتصادی تخمین می‌زنند در حال حاضر نیمی از جمعیت ساکن ایران زیر خط فقر زندگی می‌کند.

دو روز پیش از اظهارات محسن حیدری در جمع اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وبسایت «اقتصاد ۲۴»، ضمن انتشار این خبر، نوشت:«احتمال داده می‌شود خط فقر تا آخر سال حتی از ۱۸ میلیون تومان نیز فراتر رود و این شکاف عظیم بین هزینه و درآمد خانوارهای ایرانی روز به روز بیشتر می‌شود.»

بر پایه گزارش «اقتصاد ۲۴»، در حال حاضر تمام کالاهای موجود در ایران ۴۰ درصد تورم داشته‌اند؛ موضوعی که یکی از مهمترین بازتاب‌های آن را می‌توان در مسئله «ناامنی غذایی»، به‌خصوص سوتغذیه کودکان، مشاهده کرد. به‌عنوان مثال زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مهرماه سال گذشته اعلام کرد هشت استان ایران، از جمله استان سیستان‌وبلوچستان، به ناامنی شدید غذایی دچار شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس یکی دیگر از پژوهش‌های انجام شده در این زمینه کودکان ساکن استان سیستان‌وبلوچستان ایران با گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و دانش‌آموزان این استان لاغرترین دانش‌آموزان کل ایران به‌حساب می‌آیند. بهمن‌ماه سال گذشته یکی از اعضای شورای شهر نیکشهر، واقع در استان سیستان‌وبلوچستان، اعلام کرد هزار و ۶۳۶ تن از کودکان این شهر به دچار سوتغذیه‌اند.

به این‌ترتیب می‌توان گفته‌های محسن حیدری در مورد «شکم سیری» مردم معترض را ادعایی نادرست دانست، چون آمارها نشان می‌دهد قریب به نیمی از جان‌باختگان موج جدید تظاهرات خیابانی مردم معترض علیه نظام جمهوری اسلامی به وقایع «جمعه خونین زاهدان» تعلق دارد که در جریان آن نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به حکومت ایران نزدیک به صد تن را به‌قتل رساندند.

محسن حیدری در بخش دیگری از اظهارتش در جمع اعضای سپاه پاسداران استان خوزستان گفت: «هدف اصلی از اغتشاشات اخیر، مقابله با ایران مقتدر است و لذا آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از پیشرفت ایران در تمامی عرصه‌ها دست به طراحی چنین دسیسه‌هایی می‌زنند.»

مقام‌ها و مدافعان نظام جمهوری اسلامی اعتراض‌های ضد حکومتی را همواره به عوامل خارجی نسبت می‌دهند. با این‌حال مرور مواضع و عملکرد دولت‌های غربی، خاصه دولت فعلی ایالات متحده آمریکا، در قبال خیزش اخیر مردم ایران خلاف این امر را ثابت می‌کند.

به‌عنوان مثال رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در مسائل مربوط به ایران، روز پانزدهم مهرماه گفت:«آمریکا به‌دنبال تغییر حکومت در ایران نیست.»