عمران خان به‌مدت پنج سال از تصدی مشاغل دولتی محروم شد

هواداران عمران خان پس از صدور حکم کمیسیون انتخابات پاکستان، دست به اعتراض زدند

عمران خان هدایایی را که در دوران نخست‌وزیری‌اش، از مقام‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی دریافت کرده بود، به فروش رسانده است‌ـJASON LEE / POOL / AFP

کمیسیون انتخابات پاکستان روز جمعه ۲۹ مهر اعلام کرد که عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور، به دلیل اتهام‌های فسادی که در موردش مطرح است، تا پنج سال از تصدی در مشاغل دولتی محروم خواهد بود. بر اساس این تصمیم، عمران خان نمی‌تواند در انتخابات پارلمانی که قرار است در نوامبر سال آینده برگزار شود شرکت کند.

سکندر سلطان راجا، عضو کمیسیون انتخابات پاکستان، گفت عمران خان هدایایی را که در دوران نخست‌وزیری‌اش، از مقام‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی دریافت کرده بود، به فروش رسانده و در این مورد، به دادگاه اظهارات نادرستی ارائه کرده است. سلطان راجا دلیل صدور حکم محرومیت پنج‌ ساله عمران خان از مسندهای دولتی را اتهام‌های فسادی عنوان کرد که در مورد او مطرح است و گفت فروش هدایای دولتی غیرقانونی است.

پس از آنکه عمران خان در ماه آوریل، در پی از دست دادن حامیانش در پارلمان پاکستان، از قدرت کنار رفت، اعلام کرد که در انتخابات آینده پاکستان، به قدرت بازمی‌گردد. او در ماه‌های اخیر، با راه‌اندازی اعتراض‌های گسترده در پاکستان، دولت شهباز شریف را به توطئه علیه خود متهم کرد و گفت به‌دلیل اینکه از رهبران غربی و به‌ویژه آمریکا پیروی نمی‌کرد، از قدرت کنار گذاشته شد.

پس از صدور این حکم محرومیت پنج ساله، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان از هوادارانش خواست به خیابان‌ها بیایند و به این تصمیم اعتراض کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام حکم کمیسیون انتخابات پاکستان در مورد عمران خان با حضور سنگین پلیس پاکستان در نواحی مرکزی شهر از جمله محلی که دفتر کمیسیون انتخابات و دفاتر دولتی قرار دارد، همراه بود. پلیس نگران بود هواداران عمران خان تجمع کنند و نظم محل اعلام حکم کمیسیون انتخابات را بر هم بزنند.

لحظاتی پس از اعلام این حکم، فواد چودری، از رهبران حزب تحریک انصاف، در بیانیه‌ای از هواداران این حزب خواست برای حمایت از قانون اساسی به خیابان‌ها بروند. او گفت «این آغاز انقلاب است» و اعلام کرد حزب تحریک انصاف به دادگاه عالی پاکستان مراجعه خواهد کرد.

چودری در ادامه افزود حکم کمیسیون انتخابات پاکستان «سیلی به صورت مردم پاکستان» و حمله به قانون اساسی است و هواداران حزب تحریک انصاف علیه این حکم می‌ایستند.

عمران خان پس از آنکه از قدرت کنار رفت، به فساد متهم شد و یک ماه قبل، دادگاه پادکستان حکم بازداشت او را نیز صادر کرد، اما او همچنان قدرت بسیج مردمی را میان هوادارانش حفظ کرده است و دولت شهباز شریف را به ایجاد بحران در پاکستان متهم می‌کند. بعدازظهر جمعه، شماری از رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که هواداران عمران خان در اعتراض به حکم کمیسیون انتخابات پاکستان در برخی شهرها از جمله اسلام‌آباد، تجمع کرده‌اند.

بیشتر از جهان