عربستان سعودی دستور کار سبز خود را برای نشست سی‌اوپی فاش کرد

هدف عربستان سعودی و کشورهای خاورمیانه این است که در اجلاس جهانی بر تغییرهای چشمگیری در کاربری و حفاظت از زمین تاکید کنند

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر - ماه ژوئن در قاهره - reuters

عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس درحالی‌که خود را برای نشست ماه آینده سی‌او‌پی (COP) که در مصر برگزار می‌شود آماده می‌کنند، قول داده‌اند که برای تغییرهای اقلیمی و پایایی اقدام کنند.

عربستان سعودی با ابتکار سبز که با تخصیص ۱.۶۵ میلیارد پوند از منابع دولتی حمایت می‌شود، میزبان نشست ویژه خود در اجلاس سران خواهد بود که از ۱۱ تا ۱۲ نوامبر برگزار می‌شود. پیش از آن، در ۷ نوامبر نیز نشست ابتکار سبز خاورمیانه برگزار خواهد شد.

این رویدادها نمود دوران جدیدی از همکاری بین کشورهای عربی در منطقه است، زیرا هدف آن‌ها مبارزه با نابودی زیستگاه‌های [طبیعی]، دمای بالا، بارندگی کم، طوفان‌های گردوغبار و بیابان‌زایی است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهند اقدام‌هایی را که برای تحقق کاهش کربن انجام می‌دهند به نمایش بگذارند. عربستان سعودی با هدف نهایی ایجاد امکانی برای بازگشت گونه‌هایی مانند پلنگ عربی که در معرض خطر انقراض قرار دارد، ۱۰ میلیارد اصله درخت می‌کارد و ۳۰ درصد این کشور را به مناطق حفاظت شده تبدیل می‌کند.

عربستان سعودی متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن را نیز سالانه به میزان ۲۷۸ میلیون تن کاهش دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اهداف گسترده‌تر منطقه‌ای که در اجلاس ابتکار سبز خاورمیانه ام‌جی‌آی (MGI) مشخص می‌شود، بر کاهش انتشار کربن منطقه‌ای به میزان بیش از ۱۰ درصد از کل جهانی متمرکز خواهد بود.

نشست سی‌او‌پی در استراحتگاه دریای سرخ شرم‌الشیخ برگزار می‌شود. برخی از برجسته‌ترین فعالیت‌های توسعه بازسازی عربستان سعودی در دریای سرخ مستقر است که آن را به‌صورت مشترک با مصر انجام می‌دهد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفت: «مشارکت ما با مصر نشان می‌دهد به اهمیت اقدام مشترک برای رسیدگی به چالش‌های زیست‌محیطی و اقلیمی پیش روی منطقه و جهان امروز باور داریم.»

همه می‌دانند که محمد بن سلمان، رئیس کمیته عالی ابتکار سبز سعودی هم است. او گفت که نشست اس‌جی‌آی و ام‌جی‌آی به‌منزله بخشی از تلاش گسترده‌تر سی‌اوپی، الهام‌بخش «فعالیت مشترک در سطوح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی» خواهد بود.

افتتاحیه اجلاس سی‌جی‌آی در سال گذشته در ریاض برگزار شد. موضوع نشست امسال «از بلندپروازی تا اقدام» است که کارشناسان اقلیمی نیز درباره پیشرفت‌های محقق شده سال گذشته صحبت می‌کنند.   

 

© The Independent

بیشتر از جهان