کاشت ۱۲میلیون درخت برای معکوس کردن روند بیابان‌زایی در عربستان سعودی

بیابان‌زایی شکلی از تخریب زمین است که در نتیجه مدیریت ضعیف، زمین‌های حاصلخیز را به بیابا‌ن‌های غیرحاصلخیز تبدیل می‌کند

شهر آینده‌نگر نئوم در عربستان سعودی طرح «سبز شدن مجدد» را با هدف کاشت ۱۰۰ میلیون اصله درخت بومی آغاز کرد - AFP

مرکز ملی توسعه پوشش گیاهی و مبارزه با بیابان‌زایی «ان‌سی‌وی‌سی» (NCVC)، هم‌زمان با آغاز پروژه مدیریت یکپارچه و توسعه پایدار مراتع که بخشی از ابتکار استراتژی ملی مراتع پادشاهی سعودی است، اعلام کرد که در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، ۱۲میلیون درخت در این کشور کاشته است.

هدف این پروژه محافظت از دشت‌های سیلاب‌خیز و باغ‌ها از طریق کاشت بیش از ۱۲ میلیون اصله درخت و درختچه در ۱۰۰ منطقه است. این مرکز همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۲۲۵ هزار هکتار از مراتع چند منطقه را احیا کند.

شهر آینده‌نگر نئوم در عربستان سعودی، در ماه مه ۲۰۲۲ با همکاری این مرکز، طرح «سبز شدن مجدد» را با هدف کاشت ۱۰۰ میلیون اصله درخت و درختچه بومی بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیابان‌زایی شکلی از تخریب زمین است که در نتیجه مدیریت ضعیف، زمین‌های حاصلخیز را به بیابا‌ن‌های غیرحاصلخیز تبدیل می‌کند. بیابان‌زایی توانایی زمین برای حمایت از حیات را کاهش می‌دهد و بر گونه‌های وحشی، حیوانات اهلی، محصولات کشاورزی و انسان تاثیر می‌گذارد. خاورمیانه به‌ویژه در برابر خشکسالی و بیابان‌زایی آسیب‌پذیر است؛ چرا که بسیاری از کشورهای این منطقه با افزایش دما و خشکسالی‌های طولانی‌تر و مکرری مواجه‌اند که بر منابع آب و تولید مواد غذایی فشار وارد می‌کند.

براساس اطلاعاتی که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، خشکسالی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای توسعه پایدار است؛ هرچند در کشورهای توسعه‌یافته نیز این خطر به‌طور فزاینده‌ای وجود دارد. در واقع، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰، ممکن است خشکسالی بر سه‌چهارم جمعیت جهان تاثیر بگذارد.

تعداد و مدت خشکسالی‌ها از سال ۲۰۰۰ نسبت به دو دهه قبل، ۲۹ درصد افزایش یافته است.(WMO 2021) 

وقتی بیش از ۲.۳ میلیارد نفر در جهان با استرس آب مواجه‌اند، این یک مشکل بزرگ است و هیچ کشوری از خشکسالی مصون نیست.(سازمان ملل متحد- آب ۲۰۲۱)

بیشتر از جهان