کانون نویسندگان ایران: سرکوب دانش‌آموزان سیاه‌ترین برگ‌ کارنامه‌ حاکمیت است

اسرا پناهی یکی از دانش‌آموزان کشته شده در جریان حمله سرکوب‌گران به مدارس است

مقام‌های جمهوری اسلامی هرگز مسئولیت قتل مهسا امینی، نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده و اسرا پناهی را برعهده نگرفته‌اند_ @Vahid

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای سرکوب دانش‌آموزان و زندانیان در جریان خیزش سراسری مردم را «سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه» جمهوری اسلامی دانست.

به گزارش سایت «ایران امروز»، این کانون در بیانیه خود که روز پنجشنبه ۲۸ مهر منتشر کرد، هجوم نیرو‌های امنیتی به «مدرسه و زندان و ضرب‌وجرح و قتل کودکان و زندانیان» را «فاجعه‌ای فراتر از کشتار معترضان در خیابان‌ها» توصیف کرد.

در خیزش سراسری ایران، دانشجویان و دانش‌آموزان نقش بسیار فعالی دارند که نیرو‌های سرکوب با حمله به برخی مدارس و دانشگاه‌ها، به ضرب‌وجرح و بازداشت تعدادی از آن‌ها اقدام کردند.

در جریان یکی از همین حمله‌ها به مدرسه‌ای در استان اردبیل، اسرا پناهی یکی از دانش‌آموزان این مدرسه کشته شد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی حاضر نیستند مسئولیت قتل او را بر عهده بگیرند و مانند کشته شدن مهسا امینی، مدعی‌اند که او «بیماری زمینه‌ای» داشته است.

نهاد‌های اطلاعاتی و سرکوبگر و رسانه‌ای جمهوری اسلامی هم مرگ این دختر را ناشی از «بیماری قلبی مادرزادی» یا «خودکشی با قرص برنج» اعلام کرده‌اند.

این روایت و ادعا در ۳۰ روز گذشته درباره برخی دیگر از کشته‌شدگان این اعتراض‌ها همچون مهسا امینی، نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده مطرح شده است.

در مواردی مانند نیکا شاکرمی، خانواده‌ها برای پیش‌بردن این ادعای حکومت که فرزندانشان «خودکشی» کرده‌اند، تحت فشار قرار دارند. کمیته حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید، در جریان سرکوب گسترده خیزش سراسری، دست‌کم ۲۳ کودک کشته شده‌اند که یکی از آنها پسری ۱۱ ساله است که باگلوله جنگی کسته شده است.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

کانون نویسندگان با انتقاد از این رویکرد نوشته است، جمهوری اسلامی «همیشه با انکار واقعیت، شایعه‌پراکنی و تحریف افکار عمومی در کار خنثی کردن بیان حقیقت است.»

در این بیانیه همچنین به وقایع زندان لاکان در رشت و اوین در تهران اشاره شده و آمده است: «آنچه حاکمیت در مدرسه و زندان رقم زد، نه فقط سرکوب حق آزادی بیان کودکان و زندانیان، بلکه اقدامی جنایتکارانه‌ بود.»

لاکان و اوین، دو زندان خبرساز در جریان اعتراض‌های سراسری مردم ایران بودند که بروز برخی ناآرامی‌ها در آن‌ها، به کشته شدن چندین زندانی منجر شد.

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی روایت‌های متعددی از وقایع این زندان‌ها منتشر کرده‌اند که با روایت نهاد‌های مدافع حقوق بشر و خانواده برخی زندانیان تفاوت‌‌های آشکاری دارد.