امیرعبداللهیان: مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا ادامه دارد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های پنجشنبه‌شب خود به اعتراض‌های ضدحکومتی کنونی در ایران نیز پرداخت

یک روز بعد از آن که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر تاکید کرد مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران در «بن‌بست» قرار داد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، با برگزاری نشستی خبری با همتای ارمنستانی خود مدعی شد «همه چیز در مسیر طبیعی است.» او همچنین گفت جمهوری اسلامی با آژانس بر سر «همکاری‌های نیرومندتر» توافق کرده است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران شامگاه پنجشنبه، ۲۸ مهرماه، به‌نقل از وزیر خارجه حکومت ایران چنین نوشتند: «اخیرا هیاتی از «کشور ثالث» به نمایندگی از ایالات متحده به ایران سفر کرد.»

با این‌حال امیرعبداللهیان به نام این کشور ثالث و جزئیات گفت‌وگوهای انجام شده اشاره‌ای نکرد، هرچند در ادامه نشست خبری مشترکش با وزیر خارجه ارمنستان گفت: «ما در یک اقدام انسان‌دوستانه، یکی از زندانیان دوتابعیتی ایرانی - آمریکایی را چند روز پیش تحویل کشور عمان دادیم.»

به‌نظر می‌رسد اشاره وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، به آزادی باقر نمازی، زندانی ۸۵ ساله ایرانی-آمریکایی است که بعد از نزدیک به هفت سال زندان، روز چهارشنبه ۱۳ مهر ایران را به‌ مقصد عمان ترک کرد.

به‌گفته امیرعبداللهیان، تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی برای رسیدن به نقطه نهایی توافق کماکان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های شامگاه پنجشنبه‌ خود به اعتراض‌های ضدحکومتی کنونی در ایران هم پرداخت.

امیرعبداللهیان ضمن «آشوبگر» خواندن معترضان در ایران، دولت آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی را متهم کرد که رفتاری «مداخله‌گرانه» داشته‌اند و در قبال رویدادهای ایران «شتاب‌زده» و «نسنجیده» عمل کرده‌اند.

به‌باور بسیاری از تحلیل‌گران، اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران و واکنش کشورهای اروپایی برای اعمال برخی از تحریم‌های حقوق بشری علیه عوامل سرکوب جمهوری اسلامی، چشم‌انداز دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران را بیش از گذشته تیره کرده است. 

از سوی دیگر، همکاری‌های نظامی حکومت‌های ایران و روسیه و به‌کارگیری پهپادهای انتحاری ساخت ایران علیه نیروها و مراکز غیرنظامی در اوکراین، به سخت‌تر شدن مواضع کشورهای غربی در قبال حکومت ایران انجامیده است.

در پیوند با موضوع مربوط به همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین، می‌توان به یکی دیگر از اظهارات امیرعبداللهیان در روز پنجشنبه اشاره کرد. او در گفتگویی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ این کشور با اوکراین را «قویا» رد کرد و گفت سیاست جمهوری اسلامی در قبال این جنگ عدم ارسال سلاح برای طرفین است.