شاهزاده رضا پهلوی: مهمترین وظیفه دولت موقت جلب اعتماد مردم است

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد که دولت موقت پس از جمهوری اسلامی باید تکثرگرا باشد و به‌این ترتیب سنگ‌بنای دموکراسی در ایران را بگذارد

شاهزاده رضا پهلوی با برگزاری نشستی خبری در روز پنجشنبه، ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱، به بررسی تازه‌ترین مرحله مبارزه سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی پرداخت. او در ابتدای این نشست خبری از مردم معترض ایران قدردانی کرد و گفت جنبش فعلی مردم ایران «جهانی را به ‌حیرت» انداخت.

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه این بخش از سخنانش خطاب به مردم ایران چنین گفت:«طنین انقلاب شما امروز تحسین جهانیان را برانگیخته است؛ از سیاستمداران تا مشاهیر دنیای هنر و ورزش تا نویسندگان و دانشمندان و سایر شخصیت‌های بنام جهان به پشتیبانی از شما برخاسته‌اند.»

شاهزاده رضا پهلوی این پشتیبانی جهانی از جنبش فعلی ایرانیان را نتیجه همبستگی و اتحاد مردم با یکدیگر دانست و تاکید کرد این همبستگی «چرخش سریع دولت آمریکا» در قبال مسائل مربوط به ایران را در پی داشته است. 

به‌گفته شاهزاده رضا پهلوی مردم ایران در یک ماه گذشته اراده خود را نه تنها بر خیابان‌های ایران بلکه به اتاق‌های فکر و تصمیم‌گیری دولت‌های دیگر کشورها نیز تحمیل کرده‌اند. او دیدارهایی که رهبران جهان در این مدت با برخی چهره‌های ایرانی مخالف نظام جمهوری اسلامی داشته‌اند را نشانه‌ای از تغییر رویکرد کشورهای غربی نسبت به ایران ارزیابی کرد و گفت این تغییر رویکرد مدیون استقامت مردم داخل ایران است.

با این‌وجود شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد هیچ دولتی نمی‌تواند خواسته خود را به مردم ایران تحمیل کند.

شاهزاده رضا پهلوی ضمن تاکید بر این امر که مردم ایران در حال تماشای واپسین لحظات عمر نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت:«پیروزی در گروی استقامت و اتحاد ما است.»

شاهزاده رضا پهلوی در یکی از فرازهای سخنان روز پنجشنبه‌اش بر ضرورت تشکیل دولت موقت پس از سرنگونی نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت چنان دولتی باید دربرگیرنده خواست تمامی گروه‌های سیاسی و اجتماعی باشد و از این طریق سنگ‌بنای دموکراسی در ایران را بگذارد. 

شاهزاده رضا پهلوی مسئولیت‌های دولت موقت پس از سرنگونی نظام جمهوری اسلامی را چنین برشمرد: جلب اعتماد عمومی و برقراری ثبات، وضع قانون و عدالت انتقالی، تضمین آزادی‌ها و حقوق مردم، حل مسائل و مشکلات فوری معیشتی مردم و در نهایت نیز برگزاری یک‌ همه‌پرسی به منظور تعیین شکل حکومت آینده ایران. 

او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایندیپندنت فارسی در مورد موضوع دولت موقت، گفت چنان دولتی در وهله نخست دو مسئولیت مهم دارد: اول رسیدگی به وضعیت جاری کشور و دوم زمینه‌سازی به‌منظور تشکیل مجلس موسسان. شاهزاده رضا پهلوی در عین‌حال تاکید کرد پس از سقوط نظام جمهوری اسلامی، مجلس ملی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری محسوب می‌شود.

او در ادامه این بخش از سخنانش از تشکیل صندوق‌هایی خبر داد که هدف موسسان آن حمایت مالی و فراهم آوردن امکانات لازم برای مردم معترض و مبارزه سراسری آنها علیه نظام جمهوری اسلامی است. 

شاهزاده رضا پهلوی یکی از محاسن تشکیل این صندوق‌ها را ایجاد ظرفیت به‌منظور حمایت مالی از کارگرانی دانست که دست به اعتصاب زده‌اند و در عین‌حال تاکید کرد این صندوق‌ها می‌توانند زمینه راه‌اندازی و فعال کردن ایستگاه‌های متعلق به شرکت استارلینک در ایران را فراهم آورند تا مردم داخل ایران هر چه بیشتر به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند. 

شاهزاده رضا پهلوی بخشی از سخنان روز پنجشنبه خود را به موضوع زنان اختصاص داد و در این مورد چنین گفت:«[رهبران جمهوری اسلامی] می‌خواستند زن برده مرد باشد، اما شما زنان، با پشتیبانی همسران، برادران، پدران و پسران خود اولین انقلاب زنان در تاریخ را رقم زدید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی این رویکرد به زنان را حاصل نیرنگ‌های جمهوری اسلامی دانست و گفت این نیرنگ‌ها را می‌توان در ادعاهای دیگر مقام‌های فعلی حکومت ایران نیز دید. به‌گفته او «هراس‌افکنی طبقاتی» یکی از نیرنگ‌های مقام‌های جمهوری اسلامی در مقابله با جنبش مردم است. 

شاهزاده رضا پهلوی در این بخش از سخنانش تاکید کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌ها می‌گفتند اگر این حکومت سقوط کند «جوانان فرودست خانه‌ ثروتمندان را غارت خواهند کرد.» با این‌حال شاهزاده رضا پهلوی گفت وقایع مربوط به خیزش اخیر مردم ایران نشان داد این ادعا تا کجا بی‌اعتبار و غیرواقعی است و از قضا «چماق و مسلسل‌های» نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی بود که «اموال مردم» را تخریب کرد. 

شاهزاده رضا پهلوی گفت:«[مقام‌های جمهوری اسلامی] می‌گفتند اگر ما برویم ایران سوریه می‌شود، اما شما ملت متحد در سراسر ایران نشان دادید که همه پشت‌وپناه یکدیگرید و روشن ساختید با تمام تنوعات تباری، زبانی، جنسیتی، عقیدتی و آیینی ملتی یکپارچه‌اید.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین گفت نیروهای سرکوب نظام جمهوری اسلامی «با هدف شومِ تحریک به جنگ مسلحانه» به سرکوب خونین شهرهای زاهدان، سقز، مریوان، بوکان و سنندج پرداختند و مردم معترض این شهرها را «به مسلسل بستند.» او همچنین حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دفاتر احزاب کرد در کردستان عراق را نیز بخشی از این «هدف شوم» ارزیابی کرد اما، به‌نقل از شاهزاده رضا پهلوی، اتحاد مردم ایران با یکدیگر جمهوری اسلامی را در رسیدن به این هدف نیز ناکام گذاشت. 

شاهزاده رضا پهلوی بخشی از سخنانش را به موضوع ضرورت حمایت کشورهای خارجی از جنبش فعلی مردم ایران اختصاص داد. به‌گفته او تلاش مردم ایران برای به‌زیر کشیدن نظام جمهوری اسلامی جز با درجاتی از مداخله جهان آزاد ممکن نیست. 

با این اوصاف شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد مداخله مدنظر او به‌معنای تایید حمله نظامی کشورهای غربی به ایران نیست، بلکه به‌معنای پافشاری کشورهای جهان آزاد بر اصول‌شان و مقابله با نقض حقوق بشر است. او همچنین گفت باید میان دخالت خارجی، که یکی از صور آن تعیین حکومت آینده به‌وسیله کشورهای خارجی است، با حمایت خارجی تفاوت قائل شد. 

او در ادامه این فراز از سخنانش گفت ملت ایران، پس از سرنگونی نظام جمهوری اسلامی، به‌یاد خواهد داشت که چه کشورهایی آنها را در مسیر مبارزه یاری کردند و کدام کشورها نیز آنها را تنها گذاشتند. 

شاهزاده رضا پهلوی همچنین به موضوع کشته شدن افراد زیر ۱۸ سال به‌دست نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی اشاره کرد و از رایزنی‌هایش با یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، خبر داد. به‌گفته شاهزاده رضا پهلوی، او در روزهای گذشته نامه‌ای به دیبرکل یونیسف نوشته و در آن خواسته است تا این سازمان بین‌المللی مدافع و مروج حقوق کودکان در ارتباط با قتل شهروندهای زیر ۱۸ سال به‌دست نیروهای سرکوب وابسته به حکومت ایران تحقیق کند. 

شاهزاده رضا پهلوی کشته‌شدن شمار قابل توجهی از معترضان زیر ۱۸ سال در ایران را «جنایت علیه بشریت» و نقض نظام‌مند حقوق کودکان عنوان کرد. 

به‌گفته شاهزاده رضا پهلوی، «توحش و کشتار مردم» آخرین تیر ترکش نظام جمهوری اسلامی به‌حساب می‌آید و خطاب به افکار عمومی گفت او آینده ایران را «روشن و مثبت» ارزیابی می‌کند، چون عملکرد و طرز فکر مردم ایران، که به‌باور او در حال حاضر به‌درستی تفاوت میان جدایی دین از سیاست با دین‌ستیزی را متوجه شده‌اند، «روشن و مثبت» است.

شاهزاده رضا پهلوی سخنان روز پنجشنبه خود را با این عبارت، که خطاب به مردم ایران گفته شد، به پایان رساند:«پیروزی از آن شما خواهد بود و باور دارم نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.»