کانادا شش فرد و نهاد جدید را به فهرست‌ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اضافه کرد

به‌غیر از شورای نگهبان و مجلس خبرگان، محمد کرمی، از آمران کشتار «جمعه خونین زاهدان» نیز در فهرست تحریم‌های جدید کانادا است

دولت فدرال کانادا  روز چهارشنبه، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲، اعلام کرد که شش فرد و نهاد جدید وابسته به جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌هایش قرار می‌دهد.

بر پایه اعلام دولت کانادا این شش فرد و نهاد در زمره آن دسته از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی حکومت ایران‌اند که در «نقض فاحش حقوق بشر» دست دارند. 

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در بیانیه‌ای که در ارتباط با این امر منتشر کرد نوشت دولت متبوعش «با استفاده از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد» از مردم معترض ایران حمایت می‌کند و به این وسیله تلاش می‌کند نظام جمهوری اسلامی را نسبت به نقض حقوق بشر و به‌خطر انداختن «صلح و امنیت منطقه» پاسخگو کند. 

در میان افراد و نهادهایی که روز چهارشنبه به فهرست تحریم‌های دولت فدرال کانادا علیه جمهوری اسلامی اضافه شدند نام شورای نگهبان و مجلس خبرگان دیده می‌شود. دولت کانادا همچنین اعلام کرد محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس جنوب‌شرقی سپاه،  نیز در فهرست تحریم‌شدگان جدید قرار دارد. 

قرارگاه قدس جنوب‌شرق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌لحاظ پوشش جغرافیایی مناطق تحت امرش وسیع‌ترین قرارگاه نیروی زمینی سپاه به‌حساب می‌آید و دو استان سیستان‌وبلوچستان و کرمان را کنترل می‌کند. این قرارگاه همچنین نقشی محوری در وقایع «جمعه خونین زاهدان» داشت که به کشته شدن دست‌کم ۹۶ تن از شهروندهای این شهر منجر شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌این ترتیب محمد کرمی نیز پس از وقایع «جمعه خونین زاهدان» در اظهاراتی ضمن دفاع از تیراندازی نیروهای تحت امرش به مردم معترض، به‌صراحت چنین گفت:«امروز جمهوری اسلامی در جبهه حق قرار دارد و همه شیاطین عالم در جبهه باطل با همه توان برای مبارزه با این جبهه حق به میدان آمده‌اند و از هیچ اقدامی در این راستا فروگذار نمی‌کنند؛ بنابراین ما در این نبرد وظیفه سنگینی بر عهده داریم.»

تحریم‌های اعلام شده در روز چهارشنبه، سومین دور از تحریم‌هایی به‌حساب می‌آید که از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران از سوی دولت فدرال کانادا علیه نهادها و افراد وابسته به نظام جمهوری اسلامی وضع می‌شود. این دولت نخستین مرتبه در روز دوشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۱، تحریم‌هایی را علیه ۳۴ فرد و نهاد وابسته به حکومت ایران وضع کرد و شش روز پس از آن نیز گفت ۱۰ هزار تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای همیشه از ورود به خاک کانادا منع کرده است. 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در جریان سخنانی که روز ۸ اکتبر ۲۰۲۲ بیان کرد گفت:«ما از قوی‌ترین ابزارهایی که در اختیار داریم به‌منظور سرکوب این حکومت بی‌رحم استفاده می‌کنیم.»