گروسی: مذاکرات در بن‌بست است؛ کارشناسان آژانس به اطلاعات برنامه اتمی ایران دسترسی ندارند

اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران چشم‌انداز دست‌یابی به توافق هسته‌ای را تیره‌تر کرده است

در حالی که مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران بار دیگر به‌طور کامل متوقف شده است و هیچ چشم‌انداز روشنی، دست‌کم در کوتاه‌مدت، برای احیای توافق هسته‌ای برجام وجود ندارد؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر به‌ صراحت تاکید کرد گفت‌وگوها در «بن‌بست» قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۹ اکتبر (۲۶ مهرماه) در گزارشی به‌نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت به‌دلیل محدودیت‌های اعمال شده، بازرسان آژانس به اطلاعات محوری از برنامه اتمی حکومت ایران دسترسی ندارد.

رویترز در ادامه گزارش خود به مواضع اخیر مقام‌های آمریکایی نیز اشاره کرد و نوشت در حال حاضر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به ادامه و پیشرفت مذاکرات اتمی با حکومت ایران توجه ندارد و روی اعتراض‌های مردمی در ایران متمرکز است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی اظهارات اخیرش را بیان کرده و از همکاری نکردن حکومت ایران با آژانس سخن گفته که سه هفته پیش، با انتشار عکس مشترکی با محمد اسلامی، رئيس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، نوشته بود گفت‌و‌گو با ایران بر سر شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده «پادمانی» شروع شده است.

مسائل پادمانی به تحقیقات کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته در ایران اشاره دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور مشخص به دنبال دلایل و منشا آثار اورانیوم در سه مرکز اعلام‌نشده هسته‌ای در ایران‌ است. حکومت ایران در مقابل برای امضا توافق احیای برجام اصرار داشت که این پرونده مختومه اعلام شود. 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکید کرد به‌رغم خواست و اصرار حکومت ایران، مسائل باقی‌مانده در پرونده اتمی ایران تا دریافت پاسخ‌‌های حکومت ایران همچنان باقی خواهد ماند و از بین نمی‌رود.

به‌باور بسیاری از ناظران، اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران و واکنش کشورهای اروپایی برای اعمال برخی از تحریم‌های حقوق بشری علیه عوامل سرکوب جمهوری اسلامی، چشم‌انداز دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران را بیش از گذشته تیره کرده است.

از سوی دیگر،همکاری‌های نظامی حکومت‌های ایران و روسیه و به‌کارگیری پهپادهای انتحاری ساخت ایران علیه نیروها و مراکز غیرنظامی در اوکراین، به سخت‌تر شدن مواضع کشورهای غربی در قبال حکومت ایران منجر شده است.

فرانسه، آلمان، بریتانیا، آمریکا ارسال پهپادهای ایران به روسیه را مغایر با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌دانند. متن توافق‌نامه برجام، ضمیمه این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل است.

بیشتر از جهان