روابط حماس و اسد دوباره گرم می‌شود

هیئتی از گروه شبه‌نظامی حماس با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد

بعد از ده سال سردی روابط، حماس و دمشق به هم نزدیک شدند- Syrian Presidency Facebook page / AFP

پس از سال‌ها سردی و کاهش روابط، روز چهارشنبه هیئتی از گروه حماس با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در سال ۲۰۱۱ بعد از شروع خیزش عمومی در سوریه علیه حکومت بشار اسد، رهبران حماس از اعتراض‌های ضدحکومتی در سوریه حمایت کردند. بعد از این حمایت‌ها، دفتر سیاسی حماس در دمشق تعطیل شد. اقدامی که با ناخرسندی حکومت ایران، به‌عنوان متحد هر دو، مواجه شد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهرماه) در گزارشی نوشت: عادی شدن روابط میان حکومت بشار اسد و حماس، می‌تواند به تقویت آنچه «محور مقاومت» علیه اسرائیل خوانده می‌شود بیانجامد.

 حکومت ایران، حزب الله لبنان و دولت بشار اسد، عناصر اصلی این ائتلاف ضداسرائیلی در منطقه به‌شمار می‌روند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش روز چهارشنبه خود، به‌نقل از خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی گروه حماس و رئیس هیئت گفت‌وگوکننده با اسد نوشت: «این نشست، یک رخداد تاریخی بود و سرآغاز فصل تازه‌ای برای اقدام‌های مشترک فلسطین و سوریه به‌‌حساب می‌آید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته خلیل الحیه، عوامل متعددی باعث شد تا دور تازه‌ای از روابط گروه حماس با حکومت اسد شکل بگیرد.

به‌گفته این عضو دفتر سیاسی حماس، نزدیکی اسرائیل به برخی از کشورهای عربی منطقه، از اصلی‌ترین دلایل این رویکرد تازه حماس در قبال حکومت سوریه است.

او گفت که «امروز آرمان فلسطین به یک حامی عرب نیاز دارد.»

رویترز در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود نوشت: گروه حماس، پیش از احیای دوباره روابطش با حکومت اسد، ابتدا روابط خود با جمهوری اسلامی را تقویت کرد.

به‌نوشته رویترز، حکومت ایران راکت‌هایی دوربرد حماس در غزه را فراهم می‌کند که در درگیری‌های نظامی با اسرائیل به‌کار می‌برد. از این بابت، حماس قدردان حکومت ایران است.

رویترز در پایان گزارش روز چهارشنبه خود به‌نقل از مصطفی صواف، تحلیلگر فلسطینی، نوشت: گروه حماس در پی یافتن امکانی برای ادامه فعالیت‌های خود در منطقه است. چرا که در بیشتر مناطقی که هم‌اکنون فعال است، مانند ترکیه، احتمال دارد با محدودیت مواجه شود.

بیشتر از جهان