بمب‌گذاری در اتوبوس متعلق به ارتش سوریه

به‌گزارش رسانه‌های دولتی سوریه این انفجار، که حوالی شهر دمشق به‌وقوع پیوست، ۱۸ کشته و ۲۷ زخمی برجای گذاشت

این انفجار زمانی رخ داد که یک بمب به اتوبوسی متعلق به ارتش سوریه اصابت کرد-AFP

روزنامه تایمز اسرائیل با انتشار خبری در روز پنجشنبه، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲، از وقوع انفجاری در نزدیکی شهر دمشق، پایتخت سوریه، خبر داد که به کشته شدن دست‌کم ۱۸ سرباز و جراحت ۲۷ تن منجر شده است. این روزنامه اسرائیلی از قول مقام‌های دولت سوریه نوشت حمله روز پنجشنبه یکی از مرگبارترین عملیات‌ها در سوریه به‌حساب می‌آید.

خبرگزاری‌های داخلی سوریه در مورد این عملیات نوشتند این انفجار زمانی رخ داد که یک بمب به اتوبوسی متعلق به ارتش سوریه اصابت کرد.

خبرگزاری بی‌بی‌سی ضمن انتشار این خبر، نوشت وقوع چنین حمله‌هایی در نزدیکی شهر دمشق بسیار نادر است. به‌گزارش بی‌بی‌سی زمانی‌که در فوریه سال گذشته مخالف‌های دولت بشار اسد به دو اتوبوس ارتش سوریه در شهر دمشق حمله کردند، و متعاقب آن یک نظامی و ۱۴ غیرنظامی جان‌شان را از دست دادند، دولت یکی از شهرهایی که تحت کنترل شورشیان قرار دارد را زیر آتش توپخانه گرفت که به کشته شدن شمار زیادی از ساکنین این شهر انجامید. بی‌بی‌سی می‌نویسد در میان کشته‌شدگان حمله دولت بشار اسد به این شهر چهار کودک نیز حضور داشتند که در لحظه مرگ در حال رفتن به سمت مدرسه بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش روزنامه تایمز اسرائیل هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت عملیات روز پنجشنبه در دمشق را برعهده نگرفته است هرچند به‌گفته آنها این عملیات می‌تواند بخشی از مجموعه حملاتی باشد که «نیروهای جهادی» به اتوبوس‌های حامل نیروهای نظامی ارتش سوریه انجام می‌دهند. به عنوان مثال این روزنامه می‌نویسد یکی از حمله‌ها در ماه ژوئن سال جاری و در استان رقه سوریه رخ داد؛ حمله‌ای که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت و در مجموع به کشته‌شدن ۱۳ سرباز سوری منجر شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، که مقر اصلی آن در بریتانیا قرار داد، نیز در ماه مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد در پی حمله نیروهای داعش به یکی از اتوبوس‌های متعلق به ارتش سوریه در «صحرای مرکزی» ۱۵ سرباز جان خود را از دست دادند. 

برآمدن داعش، همزمان با سرکوب گسترده انقلاب سوریه به‌وسیله نیروهای دولت بشار اسد و آغاز جنگ داخلی در این کشور به وقوع پیوست. بر اساس برآوردهای سازمان‌های مختلف مدافع حقوق بشر، خاصه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ تا کنون بیش از نیم‌میلیون انسان جان خود را از دست داده‌اند و نیمی از جمعیت ۲۲ میلیونی سوریه نیز مجبور به جابه‌جایی و ترک محل زندگی خود شدند.

بیشتر از جهان