گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر به پنجشیر رفت

همزمان با سفر ریچارد بنت، جبهه مقاومت ملی از هجوم طالبان به هفت روستا در پریان و محاصره مردم در حال گریز خبر داد

بنت درحالی به پنجشیر سفر کرد که یک نهاد بریتانیایی به‌تازگی قتل ۲۷ فرد غیرمسلح را به‌دست طالبان در پنجشیر تایید کرد- Twitter/ @BakhtarNA

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، روز چهارشنبه ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) به پنجشیر سفر کرد. خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، با انتشار تصاویر ملاقات بنت با مولوی محسن هاشمی، استاندار طالبان در پنجشیر، نوشت که هدف از سفر بنت، دیدار با مسئولان و شهروندان پنجشیر و بررسی وضعیت حقوق بشر در این استان است.

این نخستین سفر ریچارد بنت به پنجشیر است. او پیش از این نیز در سفرش به افغانستان در ماه مه، قصد داشت به پنجشیر برود، اما طالبان مانع او شدند. 

سفر بنت به پنجشیر درحالی صورت می‌گیرد که در یک ماه اخیر، ویدیوها و تصاویر متعددی از به‌اسارت‌گرفتن و اعدام افراد به‌دست نیروهای طالبان در پنجشیر به اتهام همکاری با جبهه مقاومت، منتشر شده است. یک سازمان پژوهشی به نام «مرکز تاب‌آوری اطلاعات» مستقر در بریتانیا، روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که با راه‌اندازی پروژه «شاهدان افغان» (Afghan Witnesses) موفق شده است جزئیات قتل دست‌کم ۲۷ تن را که با دستان بسته، به‌دست طالبان اعدام شده‌اند، تایید کند. 

پروژه «شاهدان افغان» در مجموع از کشته‌شدن ۵۲ تن از شهروندان پنجشیر به‌دست طالبان در ماه‌های اخیر خبر داده و نوشته است که علاوه‌بر ۲۷ مورد اعدام، دست‌کم ۳۰ تن دیگر نیز در حملات طالبان به مواضع جبهه مقاومت ملی کشته شده‌اند. 

در همین حال، در نیمه سپتامبر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، برای نخستین‌بار درگیری این گروه با جبهه مقاومت را رسما تایید کرد و گفت که ۴۰ تن از اعضای جبهه مقاومت به‌دست طالبان به قتل رسیده‌ و حدود ۱۰۰ تن دیگر آنان نیز به اسارت طالبان درآمده‌‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار ویدیوی تیرباران اسیران جبهه مقاومت در ماه سپتامبر به‌دست افراد طالبان، واکنش‌های متعدد بین‌المللی را برانگیخت. دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در آن زمان، این اقدام طالبان را مصداق نقض صریح حقوق بشر در پنجشیر دانست و از وقوع این حادثه ابراز نگرانی کرد.

 طالبان تا سه روز پیش، حتی اجساد اعدام‌شدگان را برای خاکسپاری به خانواده‌های آنان نداده بودند. سرانجام با پادرمیانی مردم، روز یکشنبه، ۱۶ اکتبر، جسد فرمانده محمدیار، از فرماندهان جبهه مقاومت، و پیکرهای پنج تن از همراهانش، به خانواده‌های آنان تحویل داده شد. 

همزمان با سفر ریچارد بنت به پنجشیر، بخش مطبوعات جبهه مقاومت ملی در توییتر نوشت: «طالبان شب گذشته به هفت روستا در شهرستان پریان استان پنجشیر هجوم برده و وارد خانه‌های مردم شده‌اند.» در صفحه توییتر جبهه مقاومت همچنین آمده است که مردم این روستا‌ها خانه‌های خود را ترک کرده‌اند تا به مناطق پایین‌تر بروند، اما طالبان راه آنان را مسدود کرده‌اند و مردم هنوز در محاصره قرار دارند.